
Klant ING krijgt schade na misbruik bankpas gedeeltelijk vergoed
ING moet drie kwart van de schade (2.910 euro) vergoeden, oordeelt de Geschillencommissie van Kifid donderdag. De uitspraak is bindend.
Tijdens een vakantie is er bij de woning van de consument ingebroken. De consument heeft een voordeur met politiekeurmerk en een buurvrouw zou een oogje in het zeil houden, maar onbevoegden wisten de woning toch binnen te dringen.
Daarbij zijn bankpassen en pincodes gestolen. De bankpassen lagen in een kluis. Papieren met fictieve telefoonnummers, lagen in een andere kluis. Deze telefoonnummers bevatten de pincodes.
Vervolgens hebben onbevoegden in totaal 3.880 euro van zijn bankrekening opgenomen. Daarbij hebben ze een aantal keren een onjuiste pincode ingevoerd.
Grof nalatig
ING wilde de schade niet vergoeden, omdat de klant "grof nalatig" zou zijn geweest. De consument stapte daarom naar de Geschillencommissie van Kifid.
"De Geschillencommissie van Kifid concludeert dat de consument wel degelijk veiligheidsmaatregelen heeft getroffen, maar dat de pincodes zodanig zijn opgeschreven dat anderen deze als codes herkennen", meent de commissie. "Het ligt voor de hand dat wanneer onbevoegden vervolgens papiertjes vinden met 'fictieve' telefoonnummers, zij dit zien als codes."
De klant zou er niet voor hebben gezorgd dat de pincodes op zo'n manier waren versluierd, dat alleen hijzelf dit kon ontcijferen. "Denk bijvoorbeeld aan een adressenboekje met tal van adressen en telefoonnummers, waaronder één fictief adres en telefoonnummer."
Kluis
Ook zijn de bankpassen en pincodes, anders dan de consument zegt, niet bewaard in "een degelijke in de muur verankerde kluis".
"Het aan de muur vastgeschroefde kluisje met bankpassen en de 'safe met digitaal slot' waren voor de inbrekers gemakkelijk mee te nemen", aldus de commissie.
"Rekening houdend met redelijkheid en billijkheid, concludeert de geschillencommissie dat de consument een kwart van de schade zelf moet dragen."