
Inlichten reiziger over annulering plicht van vliegmaatschappij
Dit heeft het Europese Hof van Justitie geoordeeld, zo werd donderdag bekendgemaakt.
Het hof deed de uitspraak in een zaak van een passagier tegen de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM). De man boekte online via een reisbureau een retourvlucht tussen Amsterdam en Paramaribo voor 14 november 2014.
De luchtvaartmaatschappij informeerde het reisbureau op 9 oktober 2014 al dat de vlucht niet doorging. Maar het reisbureau bracht de reiziger hier pas op 4 november van op de hoogte.
Compensatie
De reiziger vorderde een bedrag van 600 euro van de luchtvaartmaatschappij, maar SLM weigerde te betalen en wees op het bericht aan het reisbureau. Maar ook het reisbureau verklaarde niet verantwoordelijk te zijn.
Het hof benadrukt dat de verantwoordelijkheid wel bij de luchtvaartmaatschappij ligt. "Zodra de luchtvaartmaatschappij niet kan aantonen dat de passagier meer dan twee weken voor de geplande vertrektijd op de hoogte is gesteld van de annulering van zijn vlucht, is zij verplicht tot betaling van de compensatie waarin bij de verordening is voorzien", aldus het hof.
Wel wordt opgemerkt dat de luchtvaartmaatschappij de mogelijkheid heeft om de schadevergoeding te verhalen op een touroperator.