Het afnemen van verschillende telecomproducten in één bundel kan aantrekkelijk zijn voor consumenten, maar kan op termijn tot minder keus en minder voordeel leiden.

Dat stelt toezichthouder Autoriteit Consumenten & Markt (ACM) dinsdag op basis van een voorlopige analyse.

De toezichthouder stelt dat consumenten steeds vaker meerdere telecomproducten, zoals vaste telefonie, mobiele telecomdiensten, televisie en internet, in één bundel combineren.

Moeilijker

"Het combineren van vaste en mobiele telecomdiensten in één bundel kan het ook moeilijker maken om over te stappen naar een andere aanbieder", aldus de ACM. Ook kan het de positie van kleinere aanbieders verzwakken.

"Ook het toevoegen van gratis films en series of sportuitzendingen aan bundels kan aantrekkelijk zijn voor consumenten, maar kent daarnaast risico's voor de concurrentie."

Combineren

"Eerst werden vooral de abonnementen voor een aansluiting op televisie, breedbandinternet en vaste telefonie gecombineerd. De laatste jaren worden ook mobiele diensten in de bundel verkocht." Telecomaanbieders adverteren hier ook mee.

Dit heeft tot de opkomst van zogenoemde vier-in-één-pakketten geleid. Ook voegen telecomaanbieders vaker gratis sportuitzendingen, films en series aan de bundels toe.

De ACM roept betrokkenen op de telecommarkt op om op de rapportage te reageren en in te gaan op de kansen en risico's voor de sector.