Aankopen doen via online kanalen gaat gepaard met een prijsvoordeel van gemiddeld 6,5 procent, denken Nederlandse huishoudens.

Online winkelen is voordelig voor consumenten, maar door de prijsdruk is er ook een effect op de inflatie, meldt De Nederlandsche Bank (DNB) donderdag.

De centrale bank peilde bij huishoudens hoeveel ze verwachten te besparen met online aankopen. DNB benadrukt dat het hier om een perceptie gaat en niet om een voordeel dat daadwerkelijk is waargenomen, maar het cijfer sluit wel aan bij andere onderzoeken.

Als dit prijsvoordeel van de groei van online aankopen op de prijsstijging wordt meegenomen in de berekening van de inflatie, komt DNB op een dempend effect van 0,1 procentpunt.

Die prijsdruk op online verkoop gaat via twee kanalen, merkt DNB op. Online aanbieders kunnen mogelijk profiteren van lagere productiekosten doordat ze onder andere geen winkel hoeven op te zetten.

Verder is het makkelijker voor consumenten om aanbieders te vergelijken, waardoor de concurrentie toeneemt.DNB verwacht dat het neerwaartse effect de komende jaren groter zal worden.