
Consumentenbond meldt 'klachtenregen' over kortingssites
Er zijn in korte tijd meer dan tweeduizend klachten binnengekomen, meldt de Consumentenbond donderdag.
Met de abonnementen die de bedrijven aanbieden, kunnen diverse producten en reizen worden gekocht met korting. Ook komen de bedrijven met winacties.
De bedrijven benaderen de consumenten telefonisch en vertellen dat ze vrijblijvend kunnen kennismaken met zo'n abonnement. Maar als er niet binnen de proeftijd wordt opgezegd, brengt het bedrijf eenmalig een bedrag van ongeveer 100 euro in rekening.
Handtekening
Volgens de Consumentenbond mag dit niet, omdat volgens de wet een telefonische overeenkomst voor een dienst niet geldig is zonder handtekening. Gedupeerde consumenten hoeven dus niet te betalen.
Het zou gaan om kortingssites De Beste Korting, WeekendjeGenieten, Crowncard, Kortingscenter, Big Mundo, Megapot, Reisvoordeelvoucher, Nr1cashback/voordeelsite, Happy Numbers/Play Simple, Cadeaucashback-shopping, New match/chance, Fictory/Takerz, Lucky millions, HomeatHoliday, Voordeelinkoop, Spotreis, City Consultant en Voordeligwinkelen.
Agressieve praktijken
De betreffende bedrijven beweren dat consumenten wel moeten betalen, omdat het om een eenmalige betaling gaat en een handtekening daarom niet nodig is. Dat is volgens de Consumentenbond onjuist: in de wet staat niets over de frequentie van betaling.
Volgens de bond weerhoudt dit de bedrijven er niet van om met bandopnames van telefoongesprekken consumenten onder druk te zetten, vaak met behulp van agressieve incassopraktijken. De Consumentenbond raadt af om te betalen, omdat consumenten hun geld dan waarschijnlijk nooit meer terugzien.