
'Stakingen piloten easyJet raken ruim 4.000 passagiers'
Dat zegt claimorganisatie EUclaim op basis van een eigen inventarisatie, meldt Het Financieele Dagblad (FD) maandag. Een deel van de easyJet-piloten die Schiphol als thuisbasis hebben, werkte maandagochtend niet.
De piloten staken voor een betere cao met doorbetaling bij ziekte, meer invloed voor vliegers op het rooster en een hogere bijdrage voor hun pensioen.
Vanwege de staking zijn maandag veertien vluchten geannuleerd. In juni en eerder deze maand legden de piloten het werk ook al neer. Getroffen passagiers van easyJet kunnen hun vlucht gratis omboeken of hun geld terugkrijgen.
Voorzichtig contact
Er is wel maandagavond weer voorzichtig contact geweest tussen de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) en de leiding van de prijsvechter. Dat bevestigde een woordvoerder van VNV na berichtgeving door de NOS.
Volgens de VNV beperkte het contact zich tot een aantal sms-berichten.
Schadevergoeding
Europese passagiers hebben recht op een schadevergoeding als hun vlucht meer dan drie uur is vertraagd of is geannuleerd. Luchtvaartmaatschappijen hoeven gedupeerde passagiers niet te compenseren als er sprake was van overmacht. Dit kan bij een staking het geval zijn.
EUclaim adviseert gedupeerde passagiers en int een deel van het uitgekeerde bedrag. Overigens krijgt de organisatie vooralsnog de meeste adviesverzoeken binnen van de klanten van TUI Group. Dit bedrijf is eigenaar van meerdere luchtvaartmaatschappijen.
Klanten van TUI hebben in de eerste zes maanden van dit jaar 5.038 verzoeken ingediend bij de claimorganisatie. Van Transavia-passagiers kwamen 4.677 adviesverzoeken binnen. En KLM-passagiers dienden 4.003 verzoeken in.