
Consument kiest andere bank vooral voor spaargeld
Dat meldt De Nederlandsche Bank (DNB) dinsdag op basis van een onderzoek onder een consumentenpanel van ruim 2.200 mensen.
Ruim een op de tien respondenten acht de kans 50 procent of meer dat hij of zij een spaarrekening bij een andere bank zal openen. Overigens denken drie op de vijf niet van bank te wisselen voor het spaargeld. De gemiddelde overstapkans voor spaargeld is 10,2 procent.
Er zijn een stuk minder mensen die verwachten over te stappen met hun betaalrekening. Van de respondenten zal 67 procent zeker niet overstappen. De gemiddelde overstapkans is 6,8 procent.
Daarnaast wil bijna drie kwart van de ondervraagden zeker niet van bank wisselen voor de hypotheek of een doorlopend krediet. De gemiddelde overstapkans voor hypotheken is 6,4 procent en voor doorlopende kredieten 5,7 procent.
Kosten
Aan de respondenten is ook gevraagd of ze in de afgelopen twaalf maanden daadwerkelijk zijn overgestapt. Deze percentages liggen lager dan de eerdere antwoorden. Slechts 2 procent is met de hypotheek of betaalrekening overgestapt. Maar 4 procent heeft bij een andere bank een nieuwe spaarrekening geopend.
De verschillen in overstapgedrag hangen mogelijk samen met de kosten voor overstappen. Een nieuwe spaarrekening openen is vaak gratis en makkelijk te regelen. Maar het openen van een nieuwe betaalrekening kost meer tijd en moeite.
Tevredenheid
Over het algemeen blijven consumenten uit tevredenheid bij hun bank. Maar het idee dat het wisselen van bank weinig oplevert en dat het ingewikkeld is, belemmert consumenten ook om over te stappen.
Een zorgvuldigere omgang met gegevens, meer vertrouwen, een betere financiële positie, een veiligere manier van internetbankieren en lagere beloningen bij een bank zijn voor de ondervraagden redenen om juist wel over te stappen.