Essent moet consumenten die een energiecontract afsluiten bij balies in elektronicawinkels en bouwmarkten veertien dagen bedenktijd geven.

Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald.

De toezichthouder beschouwt deze werkwijze als 'verkoop buiten de verkoopruimte', vergelijkbaar met verkoop op straat en aan de deur. De consument is onvoorbereid en kan in zo'n situatie te snel een keuze maken waar hij later spijt van krijgt. Om de consument te beschermen, geldt daarom een bedenktijd van twee weken.

Essent verkoopt een groot deel van zijn energiecontracten in winkels van andere bedrijven. Consumenten sluiten een contracht van drie jaar en krijgen een cadeaubon van 150 euro.

Maar, stelt ACM, de consument gaat niet naar deze winkels om zo'n contract af te sluiten. Daarom is ook hier sprake van verkoop buiten de deur.

Toezegging

Het energiebedrijf heeft de toezichthouder toegezegd met onmiddellijke ingang de consumenten de veertien dagen bedenktijd te geven. In die periode kunnen zij het contract opzeggen zonder opgave van redenen. Essent gaat conform de regels consumenten hierover ook direct informeren.

ACM kwam in actie mede naar aanleiding van klachten van consumenten. De maatregel heeft geen terugwerkende kracht.

Steeds meer bedrijven werven klanten in de winkel van een ander. Het besluit ten aanzien van Essent heeft dan ook een bredere werking, aldus de toezichthouder.