De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat consumenten bewuster gaan kiezen hoe zij online aankopen betalen. 

Daarmee moet worden voorkomen dat zij hun geld kwijt zijn als producten niet worden geleverd of als er andere problemen met een aankoop zijn. De toezichthouder is een campagne gestart om het bewustzijn te vergroten. 

"Het online shoppen neemt toe", stelt ACM-bestuurslid Anita Vegter. "Consumenten vinden het gemakkelijk en prettig. Om dit zo te houden, is het belangrijk dat de consument bewust kiest hoe hij betaalt bij online aankopen."

Bij online aankopen kan de consument ervoor kiezen om vooraf of achteraf te betalen, verzekerd of onverzekerd. Waar uiteindelijk voor gekozen wordt, moet afhangen van het gestelde vertrouwen in de webwinkel in kwestie.

Vooral bij grote aankopen en onbekende webwinkels is dit belangrijk, stelt de toezichthouder. Consumenten zouden zichzelf volgens ACM daarom drie dingen af moeten vragen: is de webwinkel betrouwbaar, welke betaalmogelijkheden worden er geboden en kunnen de geboden betaalmogelijkheden wel gebruikt worden.