Consument profiteert van lage inflatie bij sinterklaasinkopen

Consumenten profiteren dit jaar van de lage inflatie bij het doen van sinterklaasinkopen.

Dat stellen economen van het ING Economisch Bureau dinsdag.

De economen hebben een zak met sinterklaascadeaus voor kinderen en volwassenen samengesteld en de prijs daarvan vergeleken met een jaar eerder. Deze producten blijken slechts 0,9 procent duurder te zijn dan een jaar geleden.

Boeken en speelgoed zijn met een prijsstijging van 2 procent maar iets duurder geworden. De prijzen van chocolade (4 procent) en dvd's (5 procent) zijn harder gestegen. Snoep en sieraden zijn juist 3 procent goedkoper dan een jaar eerder. 

Volwassenen

Met name cadeaus voor volwassenen zijn nauwelijks in prijs gestegen. Een zak met populaire cadeaus voor volwassenen was in totaal slechts 0,3 procent duurder dan een jaar eerder. Vanwege de sterk gedaalde goudprijs zijn met name sieraden goedkoper geworden.

Ondanks de prijsdaling van snoep, is een zak met alleen kindercadeaus 1,7 procent duurder dan in 2014. Dat ligt vooral aan de gestegen prijzen van chocolade en speelgoed.

Consumentenvertrouwen

Het consumentenvertrouwen is flink gegroeid ten opzichte van vorig jaar. De koopbereidheid blijft overigens nog achter, maar is inmiddels niet meer negatief. "Gezien het betere gemoed en ook de positieve ontwikkeling in de koopkracht zou de zak van Sinterklaas best wel eens wat voller kunnen uitpakken dan afgelopen jaar", aldus ING.

Voor de index is gekeken naar inflatiecijfers van afgelopen maand. De economen hebben de prijzen meegenomen van snoep, speelgoed, chocolade, dvd's, boeken, geuren en sieraden.

Dossier Sinterklaas

Lees meer over:
Tip de redactie