Nederlanders hebben in eerste halfjaar van 2015 bijna 8 miljard euro uitgegeven via webwinkels. Dat is een stijging van 18,4 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Dat blijkt donderdag uit een onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK. 

Ook het aantal Nederlanders dat online winkelt groeit gestaag door. In de eerste zes maanden van 2015 deden 12,11 miljoen (87 procent) Nederlanders van vijftien jaar en ouder ten minste één aankoop via het het internet. Een jaar eerder lag dat aantal nog op 11,76 miljoen mensen, ofwel 85 procent. 

In totaal werden er in het tweede kwartaal van 2015 in totaal 32,71 miljoen online aankopen gedaan, die goed zijn voor een omzet van 3,63 miljard euro. Ook dat ligt met een stijging van 21,4 procent een stuk hoger dan dezelfde periode een jaar eerder.

Verrassing

De enorme toename is een verrassing voor Gino Thuij van GfK. ''De onverwacht forse groei heeft geleid tot het bijstellen van onze verwachtingen over 2015'', zegt hij.

''Naar verwachting zal de groei van de online bestedingen zich in de tweede helft van het jaar doorzetten en zullen de online bestedingen over heel 2015 uitkomen op ongeveer 16,5 miljard euro.''

Fietsen en sportartikelen

Met name de online bestedingen aan sport- en recreatieartikelen namen in de eerste helft van 2015 flink toe, met 48 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat wordt veroorzaakt door een flinke stijging in de online verkoop van fietsen en accessoires, en sportartikelen en -accessoires, aldus het onderzoek.

Ook het kopen van voedsel en dagelijkse boodschappen zit in de lift. Nederlanders gaven in dat segment 34 procent meer uit dan vorig jaar. 

Van de totale omzet van de online bestedingen werd in de eerste helft van 2015 1,64 miljard euro uitgegeven aan diensten. Daarmee neemt het online aandeel met 69 procent een ruime meerderheid in beslag van de totale uitgaven aan diensten.

Van de online bestedingen werd 2 miljard uitgegeven aan producten. Dat is 11 procent van de totale uitgaven aan producten (zowel online als offline).