Consumenten die terechtkomen in een incassotraject eindigen vaak nog dieper in de schulden. Relatief kleine schulden lopen vaak snel op door de in rekening gebrachte incassokosten, zegt de bond vrijdag.

Bij het Meldpunt Incasso, dat de Consumentenbond in april opende, kwamen ruim tweehonderd ''vaak emotionele verhalen binnen''. De Consumentenbond noemt de verhalen ontluisterend en eist maatregelen. Een aanbeveling daarvoor zal de organisatie voorleggen aan de Tweede Kamer, het bedrijfsleven en de incassobranche.

De meest gehoorde klachten waren razendsnel oplopende en vaak niet duidelijk gespecificeerde kosten. ''Veel incassobureaus schrikken er niet voor terug om in hun eerste brief al te dreigen met loonbeslag, executieverkoop of rechtszaken. Zelfs als ze daartoe niet bevoegd zijn, of het slechts om een schuld van een paar tientjes gaat'', aldus de bond.

Maat

''De menselijke maat is zoek'', vindt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. ''Als consumenten contact willen opnemen met het incassobureau krijgen zij vaak geen gehoor of wordt de deur in hun gezicht dichtgesmeten. Als de incassotrein eenmaal rijdt, is hij niet te stoppen, anders dan door te betalen. Ook niet als je een vordering betwist.''

Een incassotraject moet volgens de bond mensen in staat stellen op een gecontroleerde manier hun schuld af te lossen. ''De wet moet daarvoor zo worden aangepast dat een kleine schuld tijdens een incassoprocedure niet, zoals nu, tientallen keren groter kan worden. Een begin is het verlagen van het minimumbedrag voor buitengerechtelijke incassokosten van 40 naar 15 euro.''

De Consumentenbond wil ook dat er een toezichthouder komt die ingrijpt als incassobureaus regels overtreden. Bedrijven, incassobureaus en gerechtsdeurwaarders moeten beter bereikbaar zijn, meer maatwerk bieden en intimiderend gedrag moet worden aangepakt, aldus de bond.