'Consument kiest eerder voor occasion dan voor nieuwe auto'

Consumenten kiezen vaker voor een tweedehands auto dan voor een nieuwe wagen.

Dat concluderen analisten van ABN Amro maandag op basis van verkoopcijfers.

Hoewel de economie aantrekt en de index voor het consumentenvertrouwen na 7,5 jaar weer positief is uitgevallen, is de verkoop van nieuwe personenauto's sinds 2011 gedaald.

De verkoopaantallen bereikten afgelopen juni nog een dieptepunt. Het aandeel van particulieren in de totale autoverkoop zakte in die maand naar 35 procent.

Occasions

Tegelijkertijd is de verkoop van occasions tussen 2011 en 2013 ook gedaald. Maar sindsdien is de verkoop toegenomen en zijn ook de prijzen voor tweedehands auto's gestegen. De verkoop van nieuwe wagens blijft dus achter. Per saldo worden meer auto's verkocht, maar consumenten kiezen vaker voor een occasion.

"ABN Amro stelt vast dat er geen duidelijk verband is tussen het consumentenvertrouwen en de verkoop van nieuwe personenauto's. Vanaf eind 2013 ontwikkelden beiden zich zelfs tegengesteld." De bank keek hiervoor naar gegevens vanaf 2000.

Woningmarkt

De bank denkt dat de verkoop van nieuwe wagens achterblijft, omdat de huizenmarkt sterk aantrekt. "Huizenkopers kopen over het algemeen op korte termijn niet een nieuwe auto", aldus de analisten.

"Ook de hausse aan verbouwingen aan woningen tegen het aantrekkelijke btw-tarief van 6 procent hebben de nieuwverkopen van auto's in het afgelopen jaar geen goed gedaan."

Bovendien zijn er nog relatief veel mensen werkloos en staan een miljoen huishoudens 'onder water'. Deze groep heeft een hogere hypotheek dan de waarde van hun huis.

Status

"De (nieuwe) auto verliest zijn status en is niet langer een prioriteit. De consument koopt wel een andere auto, maar geen nieuwe."

ABN Amro verwacht niet dat de verkoop van nieuwe auto's aan particulieren zal aantrekken.

Lees meer over:
Tip de redactie