'Consument kent rechten bij garantie niet'

Veel consumenten onderschatten hun rechten bij garantie. Ze weten niet waar ze recht op hebben als zij een ondeugdelijk product hebben gekocht.

Dat meldt Consuwijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) donderdag.

Volgens het loket weten consumenten niet waar ze recht op hebben en zijn ze geneigd om geen aanspraak op garantie te maken. Dat blijkt uit de telefoontjes en e-mails die bij het loket binnenkomen. 

In de eerste helft van 2015 kreeg Consuwijzer ruim 29.000 meldingen. De meeste vragen en klachten gingen over garantie. Het ging om 10 procent van alle meldingen.

Consumenten zouden zich in veel gevallen rechteloos voelen. Ook hebben ze het idee dat de verkoper hen niet verder wil helpen.

Gedoe

"Om van het gedoe af te zijn, overwegen veel consumenten om reparaties dan maar (deels) zelf te betalen of om een geheel nieuw product te kopen", aldus Consuwijzer.

Consumenten weten bijvoorbeeld niet altijd dat de verkoper het aanspreekpunt is. Die moet het probleem oplossen of zelf contact opnemen met de fabrikant.

Verder weet niet iedereen dat consumenten ook zonder garantie van de fabrikant of de verkoper recht hebben op een goed product. 

En als een product binnen zes maanden kapot gaat, dan moet de verkoper aantonen dat de koper het product niet goed heeft gebruikt.

Als een product bij normaal gebruik niet voldoet aan de verwachting, is de verkoper verplicht een oplossing te zoeken. Zo moet de aanbieder het product repareren of een nieuw product meegeven.

Informeren

Consuwijzer benadrukt dat bedrijven de wettelijke verplichting hebben om consumenten voor hun aankoop te informeren over wat de rechten zijn bij een ondeugdelijk product.

"Wanneer bedrijven dit niet doen of consumenten structureel misleidend of feitelijk onjuist voorlichten, is er sprake van een oneerlijke handelspraktijk en kunnen bedrijven hiervoor worden beboet."

Zo kreeg elektronicaketen BCC in 2010 een boete van 90.000 euro, omdat het bedrijf bij een bijkoopgarantie onjuiste informatie gaf over de wettelijke rechten die consumenten al hebben.

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft eerder deze maand het hoger beroep van BCC tegen deze boete ongegrond verklaard.

Lees meer over:
Tip de redactie