Vervoerder Syntus stopt met proef achteraf betalen

Reizigers kunnen vanaf augustus niet meer achteraf betalen voor hun reizen met bussen van streekvervoerder Syntus.

Dat bevestigt een woordvoerster van het bedrijf aan NU.nl, na berichtgeving van reizigersplatform Treinreiziger.nl

De vervoerder stopt per 1 augustus met de pilot achteraf betalen, omdat de groep deelnemers te klein was om door te gaan. De kosten per reiziger zijn volgens het bedrijf te hoog. 

"Er doen bij ons maar een handjevol mensen aan de proef mee, waardoor we de kosten niet voldoende kunnen spreiden", stelt de zegsvrouw.

Deelnemers aan de pilot hoeven geen saldo op hun ov-chipkaart te zetten. Zij krijgen maandelijks een digitale factuur die ze per automatische incasso kunnen betalen.

Korting

De woordvoerster vermoedt dat de belangstelling ondanks een promotiecampagne tegenviel, omdat reizen op rekening alleen mogelijk is voor reizigers die tegen het volle tarief op saldo reizen. 

"Wij hebben relatief veel reizigers met kortingsproducten", legt ze uit. Deze groep is dus uitgesloten van de proef. Voor het toevoegen van abonnementsvormen aan de dienst is Syntus afhankelijk van Trans Link Systems (TLS), het bedrijf achter de ov-chipkaart.

Randstad

Bij RET in Rotterdam en GVB in Amsterdam blijft achteraf betalen wel mogelijk. "Wij zijn niet, zoals RET of GVB, een hele grote vervoerder. In de Randstad zijn veel mensen die op saldo op vol tarief reizen. Dat verklaart waarom het voor hen beter te doen is."

Ze verwacht dat het nog wel minstens een jaar zal duren voordat achteraf betalen voor alle consumenten wordt ingevoerd. Mogelijk sluit Syntus dan weer aan. "We houden de ontwikkelingen goed in de gaten. We hebben het zeker niet definitief afgeschoven."

Syntus startte vorig jaar in november met de pilot. De vervoerder rijdt op de Veluwe, in Twente en Midden-Overijssel.

Lees meer over:
Tip de redactie