'Compensatiegeld Aegon ligt nog op de plank'
Dit blijkt uit onderzoek van Consumentenclaim, meldt het juridisch loket woensdag.
Hoewel de gemiddelde vergoeding van de regeling maar enkele honderden euro's bedraagt, raadt Consumentenclaim gedupeerden aan om daar toch aanspraak op te maken.
De regeling geldt niet alleen voor Koersplan, maar ook voor vergelijkbare producten zoals het Mixplan, Vermogensplan en Fiscaal Voordeelplan.
Doodzonde
''Hoewel de gemiddelde vergoeding van 200 euro laag is, komen we ook compensaties tegen van boven de 10.000 euro. Het is doodzonde als dat geld bij Aegon op de plank blijft liggen. Bij elkaar gaat het om een bedrag van circa 90 miljoen euro'', laat directeur Stef Smit van Consumentenclaim weten.
Hij benadrukt in De Telegraaf dat gedupeerden niet het recht op eventuele verdere compensaties verliezen als zij zich bij hun verzekeraar melden.
Op de hoogte
Met name mensen die hun polis voor 1 januari 1996 hebben afgesloten en al hebben beëindigd, zouden zich niet melden. Niet iedereen lijkt van de compensatieregeling op de hoogte te zijn, ondanks de voorlichtingsadvertenties die Aegon vorig jaar in de landelijke dagbladen plaatste.
''Tot 16 augustus 2015 is het nog mogelijk om de compensatie online aan te vragen'', zegt de massaclaimspecialist. Daarvoor heeft Aegon een online formulier opgesteld. Vanaf die datum kunnen beleggers zich alleen nog telefonisch of via e-mail melden.
Klanten moeten zich zelf melden, omdat veel polissen al zeven of acht jaar geleden zijn beëindigd en niet in alle gevallen de juiste adresgegevens nog bekend zijn.
Tijd
Volgens Aegon zijn inmiddels 150.000 klanten automatisch gecompenseerd. Daarnaast hebben zich tot nu toe zo'n negentigduizend mensen aangemeld. In totaal vallen ongeveer 580.000 polissen onder de compensatieregeling.
Aegon stelt dat de verzending van persoonlijke berekeningen veel tijd in beslag neemt, omdat er veel berekeningen moeten worden gedaan.
Tarief
Volgens de verzekeraar is niet te zeggen wat de gemiddelde compensatie is. ''Het aan te passen tarief voor de overlijdensrisicoverzekering verschilt per klant en hangt af van de leeftijd op het moment van afsluiten, de looptijd, het jaar waarin de beleggingspolis is gekocht en de hoogte van de inleg.''
Consumentenclaim blijft voor een hogere compensatie doorprocederen tegen Aegon. Consumentenclaim voert naar eigen zeggen namens negentigduizend leden van de Vereniging Woekerpolis.nl diverse procedures tegen aanbieders van woekerpolissen, zoals Aegon, Nationale-Nederlanden en Reaal.