'Veel mis bij autoverhuur in het buitenland'

Consumenten die tijdens hun buitenlandse vakantie een auto willen huren, moeten extra alert zijn. 

''Verhuurbedrijven lokken met huurauto's voor een grijpstuiver, terwijl de uiteindelijke rekening torenhoog oploopt'', waarschuwde de Consumentenbond donderdag.

Zo lopen de bedragen die de bedrijven rekenen voor het afkopen van eigen risico, enorm uiteen. Daarnaast zijn de huurprijzen en -voorwaarden soms erg ondoorzichtig. De bond bekeek de prijzen voor het huren van een auto in Málaga voor een week in het laagseizoen én een week in het hoogseizoen bij vijf bemiddelaars, zes verhuurbedrijven en enkele vergelijkingssites.

Alleen bij Sunny Cars, een populaire bemiddelaar op de Nederlandse markt, kwamen er geen extra kosten bovenop de prijs waarmee ze adverteren.

Bij de bond kwamen daarbij tientallen reacties binnen op een oproep naar de ervaringen van consumenten met autohuur. Er kwamen onder meer verhalen binnen over autoverhuurbedrijven die consumenten onder druk zetten om ter plekke extra verzekeringen af te sluiten.

Soms worden brandstoftrucs toegepast. En verhuurbedrijven schuiven wel eens onterecht schade in de schoenen van de huurder of ze schrijven spookbedragen af van hun creditcard.

De Consumentenbond heeft de onderzoeksresultaten overhandigd aan de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Voor de autoverhuurbranche heeft de organisatie daarnaast een tienpuntenplan opgesteld voor eerlijke huurcontracten en informatie. Hierin pleit de bond onder meer voor een totaalprijs inclusief alle noodzakelijke verzekeringen, zonder eigen risico.

Lees meer over:
Tip de redactie