Nederlanders kennen de echtheidskenmerken van biljetten van 5 en 10 euro nog niet goed.

Dat meldt De Nederlandsche Bank (DNB) woensdag op basis van een door onderzoeksbureau Motivaction uitgevoerde peiling.

Gemiddeld konden de respondenten spontaan 1,9 echtheidskenmerken opnoemen. In 2013 konden ondervraagden er nog 2,1 noemen.

Het watermerk is het meest bekend en wordt door bijna driekwart van de groep genoemd. Meer dan een derde weet dat er een hologram of folie op de biljetten zit.

Verder kan maar 6 procent het plaatje op het biljet van 10 euro enigszins omschrijven. De meesten weten wel dat het tientje een rode kleur heeft.

Controle

Volgens DNB hebben consumenten veel vertrouwen in de nieuwe biljetten en worden ze mogelijk daarom nauwelijks op echtheid gecontroleerd.

De respondenten denken dat de nieuwe ontwerpen veiliger zijn dan de oude, omdat ze moeilijk na te maken en makkelijker op echtheid te controleren zijn.

Vier op de vijf geven voor het vertrouwen een rapportcijfer van 7 of hoger. Slechts 38 procent heeft in de afgelopen vijf jaar weleens een biljet gecontroleerd.

Ontwerp

In 2013 is het nieuwe vijfje geïntroduceerd en een jaar later volgde het nieuwe ontwerp voor het tientje. Begin dit jaar is het nieuwe briefje van 20 euro onthuld. Dit biljet wordt vanaf 25 november in omloop gebracht.

Uit de peiling blijkt verder dat driekwart van de ondervraagden de nieuwe biljetten mooi vindt. Daarmee worden de biljetten beter gewaardeerd dan de oude varianten.