Consumenten vinden ANWB het sterkste verzekeringsmerk. Daarmee is Centraal Beheer Achmea van de eerste plek gestoten.

Dat blijkt uit een onderzoek onder duizend volwassenen van merkenadviesbureau Interbrand, vakblad AM en onderzoeksbureau Multiscope.

"Het feit dat de ANWB in de kern geen verzekeringsmerk is, wordt ruimschoots gecompenseerd door het idee dat het klantbelang voorop staat bij de organisatie en een goed begrip van het merk onder consumenten", stellen de onderzoekers.

Centraal Beheer, die vorig jaar op de eerste positie stond, behaalt op bijna alle punten goede beoordelingen. De verzekeraar zou alleen niet zo onderscheidend zijn. De verzekeraar komt dit jaar op de tweede plek uit.

Klantgericht

Consumenten zien Univé als coöperatie zonder winstoogmerk en verzekeraar Interpolis ook als klantgericht. Deze verzekeraars volgen op de derde en vierde plek. Nationale-Nederlanden maakt de top vijf compleet.

Delta Lloyd, ABN Amro, ARAG, DAS en Bovag bungelen onderaan de top 25. Voor de vergelijking is gekeken naar de authenticiteit, relevantie, differentiatie, consistentie, aanwezigheid en het begrip bij 44 verzekeraars.

Belangrijker

"Klanten sluiten steeds minder verzekeringen af via tussenpersonen, waardoor een sterk, klantgericht merk steeds belangrijker wordt”, stelt consultant Jelger Arnoldussen van Interbrand. “Het is duidelijk dat met name traditionele verzekeraars hiermee worstelen."

Volgens hoofdredacteur Theo van Vugt van AM bestaat er een kloof tussen verzekeraars en consumenten. "Verzekeraars willen nog altijd vooral zekerheid en betrouwbaarheid bieden. Maar het onderzoek toont aan dat dit niet voldoende meer is voor consumenten, zij willen ook weten waar een merk voor staat", aldus Van Vugt.

"Dat consumenten niet weglopen, heeft meer te maken met inertie dan met loyaliteit aan de huidige verzekeraar. Dit biedt kansen voor elke partij die de markt betreedt met een goed verhaal en een aangename gebruikerservaring."