'Aanbiedingen parfums vaak uit de lucht gegrepen'

Kortingen op parfumprijzen blijken vaak uit de lucht gegrepen. Winkelketens blijken weleens de prijs te verhogen waarover ze korting geven.

Dit blijkt uit een woensdag verschenen onderzoek van de Consumentenbond.

De bond deed vlak voor Moederdag onderzoek naar 1.436 prijzen van 175 geurtjes bij dertien winkels.

"Zo spiegelen ICI Paris XL en Douglas bijvoorbeeld geregeld een korting voor van 20 of 25 procent op alle geuren, maar de 'normale' doorgestreepte prijs is voor de aanbieding nooit gehanteerd", aldus de bond.

"Als men uitgaat van de prijs die wél voor de aanbieding is gerekend, daalt het kortingspercentage in veel gevallen tot bijna de helft."

ICI Paris XL verhoogde volgens de Consumentenbond tijdens een actie van een aantal geuren zelfs de adviesprijs waarover de korting berekend wordt. "Daardoor blijft van de beloofde 20 procent korting maar 8 of 9 procent daadwerkelijk voordeel over."

Verschil

Webwinkel Parfumdump.nl kwam in het onderzoek als gemiddeld het goedkoopst naar voren en winkelketen De Bijenkorf als de duurste aanbieding.

Zo kost J'adore eau de parfum tijdens het onderzoek 68,50 euro bij De Bijenkorf en 49 euro bij Parfumdump.nl. Eau de toilette 1 Million kostte bij de webwinkel 76,90 euro en bij de warenketen 121,50 euro. Een verschil van 45 procent.

Vergelijken

"Overigens kunnen dure winkels door speciale aanbiedingen voor een bepaald parfum soms wél heel voordelig zijn. Blijven vergelijken loont dus", stelt de Consumentenbond.

"Consumenten die hun moeder op Moederdag willen verrassen met parfum, kunnen tot 40 procent besparen als ze goed prijzen vergelijken."

Lees meer over:
Tip de redactie