Consumenten doen meer betalingen via iDeal met hun smartphone.

Dat meldt de belangenvereniging van webwinkels Thuiswinkel.org donderdag op basis van een onderzoek.

In de eerste helft van vorig jaar werd een kwart van de online aankopen via een smartphone met iDeal afgerekend. In het tweede deel van 2014 lag dat percentage al op 31 procent.

Daarmee is iDeal het meest gebruikte betaalmiddel voor aankopen via een smartphone geworden. In de eerste zes maanden van 2014 was dat nog de creditcard (27 procent).

Algemeen directeur van iDeal Piet Mallekoote verwacht dat dit percentage in 2015 nog verder op zal lopen.

Paul Alfing van Thuiswinkel.org stelt dat het "steeds minder relevant" wordt hoe en waar consumenten willen betalen. Hij benadrukt hoe belangrijk het is dat websites geschikter worden voor mobiel gebruik.

Desktop

Consumenten doen hun internetaankopen overigens in ruim drie op de vier gevallen nog via een desktop of laptop. In 18 procent van de gevallen (23 miljoen aankopen) wordt hier een smartphone of tablet voor gebruikt.

Bij bestellingen via een computer geven consumenten gemiddeld 121 euro uit. Het gemiddelde aankoopbedrag via smartphone en tablets ligt volgens Thuiswinkel.org "nog relatief laag". In de tweede helft van 2014 lag dat bedrag voor smartphones op 50 euro en voor tablets op 85 euro.

Dat lagere bedrag heeft deels te maken met het soort aankopen dat consumenten via hun smartphone of tablet doen. Bijna 40 procent daarvan valt in de categorie media en entertainment. Dan gaat het om muziek, dvd's, apps en boeken.

Daar wordt per bestelling 19 euro aan uitgegeven. Dit is dan ook het laagste gemiddelde bestedingsbedrag van alle categorieën. Producten waar gemiddeld veel aan wordt besteed, zoals pakketreizen en verzekeringen, worden minder vaak via een smartphone of tablet betaald.

Totaal

Vorig jaar deden consumenten in totaal 127,4 miljoen aankopen via internet. Daarvan is ruim de helft (69 miljoen) via iDeal betaald. Dit onlinebetalingssysteem blijft het meest gebruikte betaalmiddel voor het afrekenen van online bestellingen.

iDeal wordt gevolgd door de creditcard (11 procent). Bijna veertien miljoen online bestellingen zijn vorig jaar met een creditcard betaald.

Van tevoren

Doorgaans betalen consumenten hun bestellingen van tevoren (87 procent). Maar een klein deel wordt bij of na de levering afgerekend.

Zo'n 6 procent wordt achteraf met een acceptgiro afgedaan. Nog eens 4 procent wordt met een pinpas betaald bij het ophalen of bij een bezorging. Consumenten betalen vooral kleding en eten achteraf.

Het onderzoek naar betaalmethoden in Nederland is uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK in samenwerking met iDeal en Thuiswinkel.org. De uitkomsten zijn gebaseerd op datatracking, retailonderzoek en onderzoek onder 7.500 consumenten.