Consumenten hebben weinig kans om hun gelijk te halen in financiële conflicten met bedrijven. Een gang naar de rechter pakt vaak slecht uit voor particulieren.

Dit schrijft de Consumentenbond in het eigen magazine nadat de consumentenorganisatie in enkele zaken was gedoken.

Consumenten die het opnemen tegen deurwaarders moeten vaak het onderspit delven. Het ontbreekt particulieren aan de juridische kennis die deurwaarders wel hebben. De Consumentenbond adviseert dan ook bij deurwaarderstrajecten te betalen en daarna de ‘onverschuldigde betaling’ proberen terug te vorderen. 

Uit onderzoek blijkt dat in 84 procent van de zaken die bij de kantonrechter voorkomen, de consument geen advocaat meeneemt. "Alsof je een voetbalveld betreedt en de spelregels niet kent", schrijft de Consumentenbond. 

Zelf procederen is meestal ook geen goede optie. Bij kleine bedragen levert het in veel gevallen niks op en zelfs als consumenten denken gelijk te hebben, hoeft de rechter daar niet altijd in mee te gaan. Dreigen een klacht in te dienen bij een autoriteit is vaak rendabeler, aldus de belangenorganisatie.