Vanaf nieuwjaarsdag is het niet meer mogelijk om te betalen met chipknip. En daar zullen maar weinig mensen rouwig om zijn, denkt Betaalvereniging Nederland.

Banken storten het resterende chipknip-saldo automatisch terug op de betaalrekeningen van hun klanten. Dat zal gebeuren in het eerste kwartaal van 2015.

Naar schatting zou er nog voor ongeveer 80 miljoen euro aan saldo op Nederlandse passen staan.

Het bedrijf achter de betaaldienst, Currence, voerde de afgelopen maanden campagne om ervoor te zorgen dat consumenten hun tegoeden handmatig 'op nul' zouden zetten.

"In het eerste half jaar van 2014 werd de chipknip ruim een miljoen keer per maand opgewaardeerd", zegt het bedrijf. "12,5 keer vaker dan dat er saldo terug werd geboekt."

Automatisch

In eerste instantie zouden consumenten na 1 januari 2015 bij hun bank een administratieve procedure in moeten gaan om hun saldo te claimen. Currence liet begin december echter weten dat het geld automatisch wordt teruggestort.

Het geld dat niet automatisch wordt uitbetaald, blijft volgens Currence beschikbaar voor restitutieverzoeken van kaarthouders.

In "incidentele gevallen" zal het volgens het bedrijf echter niet mogelijk zijn om een resterend saldo terug te storten. Bijvoorbeeld omdat de bijbehorende rekening niet meer bestaat.

Concurrentie

Currence liet in 2013 al weten dat chipknip zou stoppen. De markt voor de dienst was te klein geworden en om het systeem te moderniseren waren grote investeringen nodig.

De chipknip had bovendien stevige concurrentie van andere betaalmanieren, zoals pinnen, creditcard, contant geld en het meer recente contactloos betalen.

Bij de introductie in 1995 noemde de toenmalige president van De Nederlandsche Bank Wim Duisenberg de chipknip nog een "min of meer revolutionaire ontwikkeling".

Antwoord

De chipknip was destijds het antwoord op praktische betaalproblemen, waaronder de hoge kosten van een pintransactie.

Maar het gebruik liep, zeker in de beginjaren, maar mondjesmaat op. Gebruikers stuitten op praktische problemen, bijvoorbeeld bij het opladen van de pas.

Anno 2015 zullen er daarom volgens Gijs Boudewijn, adjunct-directeur van Betaalvereniging Nederland, maar weinig mensen zijn die de chipknip echt gaan missen.

"Er zal wel een enkeling zijn die zegt: 'ik vond het zo fijn voor het betalen in de kantine', maar ik denk dat we de chipknip snel vergeten zijn."

De chipknip: 1995 - 2014