De huidige lage olieprijs heeft pas na de zomer van volgend jaar invloed op de prijzen van vliegtickets, omdat vliegtuigmaatschappijen brandstof een jaar vooruit betalen.

Dat zegt Jos versteeg, analist bij Theodoor Gilissen, tegen NU.nl.

De olieprijzen zijn de afgelopen week drastisch gedaald nadat de prijzen sinds juni van dit jaar al een dalende trend lieten zien.

"Op korte termijn zie je geen verschil in de ticketprijzen want luchtvaartmaatschappijen zetten de brandstofkosten als het ware vast tot een jaar vooruit. Komend jaar gaan we dat wel merken", aldus Versteeg.

Kerosine, de brandstof voor vliegtuigen, is goed voor een derde van de totale operationele kosten van een vlucht. De prijs van kerosine beweegt mee met die van de olie.

In juni piekte een vat Brentolie uit de Noordzee op 115 dollar, inmiddels schommelt de prijs rond de 70 dollar nadat de Organisatie van Olie Exporterende Landen (OPEC) besloot de productie niet terug te schroeven om de prijs te stuwen.

Volgens de verwachting van vermogensbeheerder Theodoor Gillissen blijft de olieprijs het komend jaar binnen de bandbreedte van 60 en 80 dollar.

Onduidelijk

De internationale zakelijke reisorganisatie ATPI vindt dat luchtvaartmaatschappijen duidelijker en transparanter moeten zijn waarom vliegtickets niet zakken terwijl de olieprijzen wel flink dalen.

"Het is lastig om dat aan onze klanten uit te leggen. Nu de olieprijzen fors zijn gedaald, is het de vraag wanneer de passagiers hier voordeel van gaan ondervinden", zegt Willem Starink, directeur van ATPI.

Hij wijst erop dat automobilisten aan de pomp wel direct voordeliger uit zijn. Het consumentencollectief United Consumers rekende eind november uit dat de adviesprijs voor een liter Euro 95 onder de 1,70 euro uitkomt, de laagste prijs in drie jaar.   

Dat de ticketprijzen hier nu bij achterblijven roept vragen op, zegt Starink. "Dit is een ontwikkeling die onmiddellijke aandacht verdient van de reis- en luchtvaartsector."

Afdekken

Een woordvoerder van KLM laat in een reactie weten dat een dalende olieprijs niet betekent dat de kosten voor brandstof meteen zakken. "De olieprijs is slechts één factor. Maar er speelt meer mee, zoals bijvoorbeeld 'hedging'." 

Hij doelt hiermee op de mogelijkheid om het schommelende prijzen af te dekken door daar van tevoren afspraken over te maken.

"Bovendien vliegen wij niet op ruwe olie, maar op kerosine. De olieprijs zegt daarom niet alles. De hoogte van de toeslag is dus niet te voorspellen door alleen de olieprijs te volgen", aldus de woordvoerder. KLM zegt alle factoren nauwgezet in de gaten te houden en op basis van ontwikkelingen de toeslag aanpassen.

Dit moet u weten over de dalende olieprijs | Bekijk de actuele brandstofprijzen | Bekijk de actuele olieprijs