De meeste consumenten besteden dit jaar naar verwachting minder aan sinterklaascadeaus dan vorig jaar.

Die voorspelling spreekt het Economisch Bureau van ING vrijdag uit op basis van eigen onderzoek.

Meer dan de helft (51 procent) van de ondervraagden denkt dit jaar minder uit te geven. Slechts 8 procent verwacht meer te besteden dan in 2013.

Gemiddeld zullen ze voor 75 euro aan cadeaus kopen. Twee jaar geleden ging het nog om een bedrag van 80 euro.

Ruim een kwart zegt dit jaar meer dan 100 euro uit te geven. Iets meer dan de helft (52 procent) besteedt minder dan 50 euro aan geschenken.

Verrassend

Dat consumenten dit jaar minder willen uitgeven, noemt ING verrassend. ''Het vertrouwen van consumenten ligt immers op een veel hoger niveau. Ook is de koopkracht van veel mensen dit jaar voor het eerst sinds jaren weer iets toegenomen.''

Volgens de economen zullen voor het eerst meer consumenten kerstcadeaus geven dan sinterklaascadeaus. Zo'n 24,4 procent van de ondervraagden viert Kerstmis met geschenken, tegen 24 procent die dat met Sinterklaas doet.

Een op de zes respondenten (17 procent) viert beide feesten met cadeaus. Ruim een derde (35 procent) geeft helemaal geen kerst- of sinterklaasgeschenken. Dat aandeel neemt de laatste jaren toe.

ING ondervroeg voor het onderzoek in de afgelopen week gemiddeld 77.300 respondenten per dag.

Online prijzen sinterklaascadeaus verschillen sterk | Sinterklaas is minder geld kwijt aan cadeaus | Veel nepaanbiedingen speelgoed bij webwinkels