Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën gaat samen met de regeringspartijen VVD en PvdA kijken naar het alternatieve plan voor de bijtelling van leaseauto's dat is gepresenteerd door de autobranche en milieuorganisaties.

Dat zei Wiebes maandag voorafgaand aan het Kamerdebat over het Belastingplan voor volgend jaar.

Hij noemt het plan "ordentelijk en serieus". 

Wiebes sloot eind vorige week al een akkoord met VVD en PvdA over aanpassing van zijn oorspronkelijke plan, maar daar kwam op maandag ineens het plan van de auto- en milieuclubs bij.

Dat plan zou goed voor het milieu zijn en de schatkist geen geld kosten. Wiebes wil het daarom nu beter gaan bestuderen om te zien of het kan worden overgenomen.

''Dit plan mag je niet negeren'', zei Wiebes voor het debat over het plan van een gelegenheidscoalitie, bestaande uit de autobranche (VNA, Bovag en RAI Vereniging) en een aantal maatschappelijk organisaties (VNO-NCW, MKB-Nederland, ANWB, Natuur & Milieu, Milieudefensie). Het voorstel voldoet aan de milieuambities van het kabinet en is bovendien ''financieel dekkend''.

Nieuw compromis

De oppositie in de Tweede Kamer was niet tevreden over de gang van zaken en eiste dat Wiebes nu snel met een definitief voorstel komt, dat dan maandagavond in het debat over het Belastingplan kan worden behandeld.

Het is nu de bedoeling dat Wiebes maandag nog zijn nieuwe compromis presenteert, dat de Kamer daar woensdag schriftelijke vragen over indient, die Wiebes dan voor het weekend beantwoordt. Dan kan het debat over de bijtellingen voor leaseauto's waarschijnlijk volgende week worden afgerond.

Alternatief

In het plan van het verbond tussen de autobranche en milieuorganisaties moet de fiscale ruimte tussen zogeheten plug-in-hybrides en conventionele auto's groter worden door de beoogde 18 procent bijtellingscategorie te laten vervallen, waarmee ''ongewenste marktverstoring'' wordt voorkomen.

Ook zouden volledig elektrische auto's helemaal vrijgesteld moeten worden van de motorrijtuigenbelasting. De plug-in-hybrides moeten volgens het alternatieve plan voor de helft belast worden.

Vereenvoudiging

Door de 18 procentcategorie te laten vervallen ten behoeve van een ruimere 21 procent-bijtellingscategorie, blijven plug-in-hybrides aantrekkelijker om te leasen dan gewone auto's.

"En minder categorieën past bij de wens van vereenvoudiging van de bijtelling en bij minder marktverstoring. De hele kleine 18 procentcategorie zou ertoe leiden dat een zeer beperkt aantal automerken in 2016 ontzettend vaak verkocht gaan worden'', aldus de belangenclubs.

De alternatieve plannen moeten ertoe leiden dat de doelstelling om in 2020 circa tweehonderdduizend elektrische auto’s op de Nederlandse wegen te krijgen wordt gehaald. Dat was belangrijk voor de PvdA, maar ook voor minister Henk Kamp van Economische Zaken.

Die heeft dat doel opgenomen in de kabinetsinterpretatie van het Energieakkoord dat het kabinet eerder sloot met zo'n veertig maatschappelijke organisaties. Ook moeten de plannen voor "meer continuïteit" op de automarkt zorgen.

Links

De VVD, de partij van Wiebes, was fel tegen het oorspronkelijke plan van de staatssecretaris over de fiscale bijtelling van leaseauto's en wees het af als "veel te links".

In dat plan vallen leaserijders per 2016 sneller onder het maximale bijtellingstarief van 25 procent, leaserijders van elektrische en semi-elektrische/hybride en auto's krijgen juist meer voordeel.

De bijtelling is het geld dat zakelijke rijders aan de overheid moeten betalen als ze de auto ook privé gebruiken. Het bijtellingspercentage wordt berekend over de nieuwprijs van de auto en moet bij het inkomen worden opgeteld om de inkomstenbelasting vast te stellen.