Consumenten kopen minder supermarktproducten die in de aanbieding zijn.

Dat blijkt vrijdag uit gegevens van onderzoeksbureau Gfk.

Van het bedrag dat een gemiddelde supermarktklant uitgeeft, gaat dit jaar 18,2 procent naar afgeprijsde producten. Vorig jaar ging nog 19,3 procent van het bedrag naar aanbiedingen. Daarmee is de promotiedruk van de acht grootste supermarkten voor het eerst sinds jaren gedaald.

Vooral tijdens het WK voetbal hebben mensen minder promotieproducten gekocht. Dat hangt samen met de loyaliteitsacties die supermarkten rondom het sportevenement organiseerden.

Door minder op aanbiedingen te letten en een hoger bedrag uit te geven, konden supermarktklanten sneller WK-prullaria verzamelen. Ook hebben sommige supermarkten bij aankoop van specifieke producten dit soort cadeautjes uitgedeeld.

Ook de overname van C1000 door Jumbo heeft de promotiedruk verlaagd. Bij de Brabantse keten worden namelijk relatief minder aanbiedingen gekocht, dan bij C1000-winkels.

Vlees

Consumenten hebben dit jaar met name minder vlees, vis en kaas in de aanbieding gekocht. Afgeprijsde schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten werden wel vaker aangeschaft. Volgens Gfk heeft dat te maken met de concurrentie van drogisterijen en goedkope winkels zoals Action.

Uit het onderzoek blijkt verder dat ouderen relatief vaker actieproducten kopen en jongeren juist minder.

Kassabon

Consumenten hebben in september per bezoek aan de supermarkt ongeveer evenveel afgerekend als een jaar eerder. Daarnaast hebben ze vaker boodschappen gedaan dan een jaar geleden.

Per kassabon rekenden ze afgelopen september 21,34 euro af. Dat is een daling van 0,1 procent. Vorige maand verwerkten supermarkten 0,6 procent meer kassabonnen dan een jaar eerder.

De supermarktomzet steeg van 2,49 miljard euro in september 2013 naar 2,51 miljard euro in de afgelopen maand.

Consument gaat naar meer supermarkten om geld te besparen | Huismerk kwart goedkoper dan A-merk