Vakantieveilingen.nl heeft vrijdag de 'koop-nu knop' van zijn website verwijderd, na kritiek van belangenorganisatie ConsumentenClaim over de rechtmatigheid daarvan.

Het internetplatform vergoedt ook het aankoopbedrag aan alle klanten die via de 'Koop Nu-knop’ een aankoop hebben gedaan en niet tevreden zijn over het aankoopproces. Zij ontvangen restitutie van hun aankoopbedrag of hun aankoop wordt geannuleerd.

De claimorganisatie waarschuwde dat bezoekers van de website na het al dan niet per ongeluk aanklikken van de 'koop-nu knop' direct aan een reis vastzaten. De wettelijk verplichte waarschuwingen die daar aan vooraf zouden moeten gaan ontbraken, waarschuwde de belangenclub.

Vakantieveilingen.nl liet vrijdag weten het aankoopproces te gaan aanpassen en tot die tijd zal de aankoopknop niet zichtbaar zijn op de website. Het veilingplatform zegt het te betreuren dat er verwarring is ontstaan over het koopproces.

Klanttevredenheid

''Wij hebben klanttevredenheid hoog in het vaandel staan. Daarom hebben we naar aanleiding van de verschenen berichtgeving het proces achter de 'Koop Nu-knop' nogmaals bekeken en direct actie ondernomen'', stelt Frank van Run van VakantieVeilingen.nl.

Op de website was het mogelijk om producten tegen een vaste prijs te kopen. ''Een cliënt van ons klikte op de knop om meer informatie op te vragen over de aankoop van een weekendje Parijs. Na het klikken op de knop kreeg ze direct een e-mail met een aankoopbevestiging. Terugdraaien van de transactie was niet meer mogelijk'', vertelt Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim.

De koop-nu knop op de site was bovendien voorzien van een winkelwagen. ''Je verwacht dan niet dat je meteen al aan de koop vastzit'', aldus Smit. Sinds juni van dit jaar is het volgens ConsumentenClaim wettelijk verplicht om bij aankopen via internet de klant direct voorafgaand aan de koop te waarschuwen.