Er zijn tijdens de zomermaanden twee keer zoveel  vluchtvertragingen geweest bij Nederlandse luchtvaartbedrijven in vergelijking met vorig jaar.

Dit meldt EUClaim, dat opkomt voor benadeelde vliegreizigers, woensdag. Het gaat om vertragingen van meer dan 3 uur.

Onder andere het slechte weer op een aantal dagen speelde de luchtvaartmaatschappijen parten. Vooral 28 juli had een grote impact. Door onweersbuien werd Schiphol zelfs even gesloten.

Ook luchthavens in het buitenland, zoals Barcelona en Istanbul, hadden last van het slechte weer.

In totaal waren er 316 vertragingen van meer dan 3 uur op de aankomsttijd bij Nederlandse maatschappijen. Dit is een stijging van 109 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2013 toen er 151 vertragingen waren.

Overmacht

Afgelopen zomer waren er 181 vluchten waarbij klanten het geld terug konden vragen omdat er geen sprake van overmacht was. Dit cijfer ligt 38 procent hoger dan in 2013.

Bij KLM en Transavia steeg het aantal vertragingen het meest met respectievelijk 46 en 54 procent. Volgens EUclaim hadden KLM en Transavia minder last van overmacht, maar vooral van technische problemen in de vloot.

Arke presteert hetzelfde als vorig jaar, hoewel er ook minder vluchten werden uitgevoerd. Corendon Dutch Airlines voerde 26 procent meer vluchten uit, maar het bedrijf had maar één vertraging meer waarbij consumenten geld terug konden vragen.

KLM

KLM laat weten dat op een totaal van ongeveer veertigduizend vluchten 0,25 procent een vertraging van meer dan 3 uur had opgelopen. Volgens cijfers van Flightstats, dat data over de luchtvaartsector bijhoudt, is KLM de meest punctuele maatschappij van Europa en nummer twee werelwijd, zo haalt het concern aan.