
Niet uitchecken bij ov levert vervoerders 16 miljoen op
Dat blijkt donderdag uit een rapport dat is opgesteld voor het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB).
Volgens het NOVB, waarin onder meer de NS, regionale vervoerders, reizigersorganisaties en het Rijk zijn vertegenwoordigd, moet dat geld ''ten goede komen aan de reiziger''.
De partijen kondigen donderdag verscheidene maatregelen aan om het missen van het uitchecken verder terug te dringen.
Ook zou het makkelijker moeten worden om het geld dat daardoor te veel is betaald, terug te krijgen. Reizigers kunnen straks online op een centrale plek hun geld terug vragen. De termijn waarin dat kan worden gedaan, wordt verlengd van drie tot zes maanden.
App
Daarnaast zal op de reisplanner-app van de NS over een aantal weken te zien zijn of er is uitgecheckt. Verder komen er meer in- en uitcheckpaaltjes zodat de reiziger die minder makkelijk mist. Ook gaan NS en Connexxion een proef doen waarbij de reiziger op een bepaald traject niet meer tussendoor hoeft in en uit te checken als er van vervoerder wordt gewisseld.
Uit een inventarisatie tussen oktober 2012 en september 2013 blijkt dat bij 1,7 procent van het totaal aantal ritten in het openbaar vervoer niet is uitgecheckt.