Apotheken rekenen geld voor een gesprekje met de klant bij de uitgifte van een nieuw medicijn, maar voeren dat gesprek niet of gebrekkig.

Dat concludeert de Consumentenbond na een klein onderzoek waarbij 'mysterypatiënten' een nieuw middel kwamen afhalen. Van de 39 apothekers die de bond bezocht, voldeed slechts een aan alle voorwaarden van het zogenoemde eerste-uitgiftegesprek.

Apothekers mogen een bedrag van rond de 6 euro rekenen voor de uitgifte van een medicijn en nog eens 6 euro als het gaat om een medicijn dat voor de klant nieuw is of dat hij of zij langer dan twaalf maanden niet heeft gebruikt. Ook als de dosering verandert mag er nu nog extra geld worden gevraagd. 

Daarvoor moeten medewerkers wel een gesprek met de klant voeren om onder meer de werking en eventuele bijwerkingen uit te leggen.

Ook moeten ze vertellen over de mogelijke wisselwerking met andere medicijnen. Het moet voor de medewerker duidelijk worden of de klant de informatie begrijpt.

Schokkend

De Consumentenbond noemt de uitkomst van het onderzoek "schokkend". Vooral omdat apothekers volgens de bonden zeggen dat verreweg de meeste patiënten tevreden of zeer tevreden zijn over hun eerste-uitgiftegesprek. Maar bij de consumentenorganisatie zijn veel klachten binnengekomen over deze gesprekken en de kosten daarvoor.

De opbouw van de kosten van medicijnen is al jaren hetzelfde, maar apothekers moeten sinds begin dit jaar de verdeling inzichtelijk en transparant maken. Daardoor kan de klant nu zien welke kosten bovenop de prijs van een medicijn komen. Apotheken benadrukken overigens dat de kosten een gemiddelde zijn, omdat de gesprekken per klant sterk in lengte kunnen verschillen.
 
De brancheorganisatie van apothekers, de KNMP, heeft aan de Consumentenbond laten weten de uitkomsten van het onderzoek te zien ''als een aansporing om apotheken te blijven stimuleren service en kwaliteit hoog in het vaandel te houden''.