Het beeld is dat consumenten nauwelijks van bank wisselen als zij eenmaal een bankrekening hebben geopend. Toch maken elk jaar 70.000 tot 90.000 Nederlanders gebruik van de overstapservice.

De overstapservice werd in het najaar van 2004 door banken opgericht om Nederlanders te helpen bij het overstappen van bank.

"Alle partijen hebben er belang bij om de overstap zo soepel mogelijk te laten verlopen", aldus een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland.

Na het afsluiten van een nieuwe bankrekening kan de consument zich aanmelden voor de overstapservice. De service houdt in dat gedurende dertien maanden alle bijschrijvingen en incasso’s van de oude bankrekening omgeleid worden naar de nieuwe bankrekening.

Incasso's

De consument ziet op zijn nieuwe rekening welke incasso’s zijn omgeleid vanaf de oude bankrekening. Partijen die geld overmaken, zoals de werkgever, moeten door de rekeninghouder zelf geïnformeerd worden.

Bedrijven die incasseren worden door hun eigen bank geïnformeerd als de klant een ander rekeningnummer heeft.

De termijn van dertien maanden is gekozen, omdat sommige partijen slechts een keer per jaar incasseren. "We hebben ook geen signalen dat deze termijn te kort zou zijn."

Bankrekening

Tijdens de overstapperiode is de consument niet verplicht om zijn oude bankrekeningnummer aan te houden, maar het verschilt per bank hoe de rekening opgezegd kan worden. Het is wel verstandig om te wachten met opzeggen, totdat de pasjes van de nieuwe rekening binnen zijn.

Het aantal Nederlanders dat gebruikmaakt van de overstapservice is vrij stabiel. Betaalvereniging Nederland doet geen uitspraken over naar welke banken meer dan gemiddeld wordt overgestapt. Ook registeren zij niet welke reden mensen hebben om over te stappen.

Een woordvoerder van de Consumentenbond zegt positieve signalen te krijgen en adviseert consumenten gebruik te maken van de service als zij van bank willen wisselen.

Eind 2009 bleek wel uit onderzoek dat de service niet vlekkeloos verliep, daarom is het een goed idee om op te letten of alles goed wordt afgehandeld.