'Makelaar valt op met advertentie op kassabon'

Zes makelaars gebruiken de achterzijde van kassabonnen om hun koopwoningen of diensten aan te bieden. Ook zijn er meerdere kantoren die een aanvraag voor deze manier van adverteren hebben ingediend.

Dat laat Bart Cornelisse van het concept Kassabondeals aan NUgeld.nl weten. Hij is actief op zoek naar geschikte supermarkten die bonnen met nieuwe advertenties kunnen verspreiden. In juni startte er al een kantoor in Nieuwerkerk aan den IJsel mee. 

Onder meer makelaars in Goor, Hengelo, Apeldoorn en het Zeeuwse Wissenkerke maken gebruik van de dienst. In Hengelo worden de advertenties op bonnetjes van de plaatselijke bibliotheek gedrukt. Ook vestigingen van C1000, Jumbo en Albert Heijn verspreiden bedrukte bonnen.

Op de achterzijde staan foto’s van te koop staande huizen, nieuwbouwprojecten of aanbiedingen voor bijvoorbeeld waardebepalingen.

Kassabon

Kassabondeals bedrukt sinds vorig jaar oktober kassabonnen in kleur met advertenties van lokale ondernemers. Supermarkten ontvangen de rollen gratis en kunnen ze uitdraaien voor hun klanten.

Het bedrukken van kassarollen met advertenties is al gangbaar in het buitenland. Zo wordt het in de Verenigde Staten al jarenlang gedaan.

Marketing

Cornelisse zegt dat er vanuit de makelaarsbranche belangstelling is voor “een ander type marketing”.  Maar het werkt volgens hem wel anders dan de aanbiedingen voor de Hema, fitnesscentra en de lokale wasstraat die hij ook laat afdrukken.

“Hema kan alle consumenten 15 procent korting geven, maar een woning kan maar één keer verkocht worden. Maar een heel klein percentage is doeltreffend, dat is inherent aan het product dat ze verkopen.”

Naamsbekendheid

Cornelisse legt uit dat het voor deelnemende makelaarskantoren meer iets is waarmee ze naamsbekendheid kunnen krijgen en daardoor potentiële klanten kunnen trekken voor hun woningaanbod.

Volgens Cornelisse vallen makelaars op met deze onorthodoxe manier van adverteren, ook al is het een traditionele geprinte advertentie. "Online kun je heel goed scoren. Maar als je als consument iets in je handen krijgt, valt het meer op. Het mooie aan een kassabon is dat je hem overhandigd krijgt van iemand die je kent."

Makelaar

Van Leeuwen Makelaardij in Nieuwerkerk aan den IJssel begon afgelopen juni als eerste makelaar met het aanbieden van huizen op kassabonnen. In de lokale C1000 kregen klanten op hun kassabon een advertentie voor een woning of nieuwbouwproject. “Als makelaar moet je creatief zijn om op te vallen”, verklaarde makelaar Ewoud Krens toen.

Cees Kooijman van Groenendael Makelaardij in Woerden zag de bonnen en is daarna zelf in zijn eigen regio begonnen met deze manier van adverteren. “Met het adverteren op kassabonnen bereiken we het deel van onze doelgroep dat niet met regelmaat op internet kijkt”, zegt Kooijman tegen nieuwssite Vastgoedactueel.

Binnen vijf dagen verkocht de makelaar het huis dat die maand op de kassabon stond aan een "oudere dame".

In september zullen er dertig verkooppunten zijn die de bedrukte kassabonnetjes met allerlei soorten aanbiedingen gaan verspreiden. Dat zal uiteindelijk groeien richting de zeventig en tachtig, verwacht Cornelisse. Elke keten heeft nu zo’n zes à zeven adverteerders.

Vijf dingen die u moet weten over het kopen van een huis

Tip de redactie