De kosten voor advies tijdens de looptijd van de hypotheek moeten duidelijker.

Dat vindt Vereniging Eigen Huis (VEH) die de Autoriteit Financiële markten (AFM) oproept financiële dienstverleners te verplichten aan te geven welke diensten zij bieden tijdens de looptijd van de hypotheek en tegen welke prijs.

Uit een 'mysteryshopper’-onderzoek van VEH blijkt dat de meeste hypotheekadviseurs terughoudend en onduidelijk zijn over de advieskosten bij veelvoorkomende wijzigingen gedurende de looptijd.

De belangenorganisatie vreest dat goedkope dienstverlening op termijn kostbaar kan uitpakken als er hoge prijzen gevraagd worden voor tussentijds advies.

Kosten

Sinds de invoering van het provisieverbod moeten financieel adviseurs hun kosten direct in rekening brengen bij de consument. De kosten voor het afsluiten van een hypotheek zijn daardoor transparant, mede omdat ze worden vastgelegd in een dienstverleningsdocument (dvd).

VEH roept op ook de kosten voor tussentijds advies op te nemen in het dvd.

Uit onderzoek van AFM bleek vorige week dat een op vijf recent heeft gekozen voor een serviceabonnement bij het afsluiten van een hypotheek. Een derde van de consumenten die een dergelijk abonnement hebben afgesloten, doen dat om op een later moment niet apart te hoeven betalen voor advies.

Een op vijf neemt serviceabonnement bij hypotheek | 7 vragen over het provisieverbod