Ongeveer 20 procent van de woningkopers neemt bij het afsluiten van een hypotheek ook een serviceabonnement.

Dit blijkt uit onderzoek van GfK Panel Services onder 323 consumenten in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Vanaf 1 januari 2013 mogen financieel adviseurs geen provisies meer rekenen aan consumenten. In plaats daarvan bieden sommige financieel tussenpersonen een serviceabonnement aan. De klant betaalt dan periodiek een vast bedrag.

Consumenten geven aan dat een “veilig gevoel” de belangrijkste reden is om een dergelijk abonnement af te sluiten.

Goedkoper

Een derde van de consumenten die een serviceabonnement nemen, noemt als belangrijkste reden dat het goedkoper is dan op een later moment een adviseur apart betalen voor bepaalde dienstverlening.

Consumenten die geen abonnement hebben genomen zeggen geen advies nodig te hebben of zelf aan de slag te gaan. Ook willen ze pas de adviseur betalen wanneer ze van de diensten gebruik hebben gemaakt.

Ten opzichte van de vorige enquête zien consumenten meer de toegevoerde waarde in van een serviceabonnement. In het najaar 2013 was bijna de helft van de consumenten neutraal over de toegevoegde waarde of wist men het niet. Bij deze meting is dit ruim een derde. 

Lees ook: Zeven vragen over het provisieverbod | Meer over wonen op NUgeld