Consumenten hebben vorig jaar 142 miljoen keer via het online betalingssysteem Ideal afgerekend. Dat is 21 procent meer dan een jaar eerder. 

In totaal werd voor 10,8 miljard euro via het systeem betaald. Dat staat in het donderdag verschenen jaarverslag van Currence, het concern achter Ideal.

De forse stijging is een gevolg van de groei van online aankopen. Daarnaast worden donaties voor goede doelen, abonnementen en facturen steeds vaker via de dienst betaald.

Dit jaar groeit het aantal Ideal-betalingen verder, verwacht Currence. De rol van mobiel betalen wordt daarbij groter. Vorig jaar ging 10 procent van de 142 miljoen betalingen via de mobiele variant.

Consumenten betaalden 18 procent minder vaak via de chipknip dan in 2012. Currence trekt eind dit jaar de stekker uit die dienst, na bijna twintig jaar. Contactloos betalen via de pinpas moet de chipknip gaan vervangen.

Robuuster

Om het aantal storingen te beperken is Currence bezig met het ontwikkelen van een 'robuuster' beveiligingsprotocol, dat er voor moet zorgen dat er meer transparantie komt over de status van de betaling.

De afgelopen maanden had iDeal meerdere keren last van storingen, Soms konden consumenten daardoor urenlang niet konden betalen via het systeem.