De Belastingdienst krijgt een jaar extra de tijd om ervoor te zorgen dat van iedereen nog maar één gecheckt bankrekeningnummer geregistreerd staat waarop toeslagen en teruggaven worden uitbetaald.

Deze operatie, die fraude moet tegengaan, had in juli afgerond moeten zijn.

Maar er waren veel aanloopproblemen, waardoor tienduizenden mensen moesten wachten op hun geld. Om te voorkomen dat er opnieuw veel mensen gedupeerd worden, wil staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën de overgangsperiode verlengen tot juli 2015. Dat heeft hij maandag aan de Tweede Kamer geschreven.

Mensen en bedrijven moeten sinds eind 2013 één bankrekeningnummer doorgeven waarop ze toeslagen en teruggaven kunnen ontvangen. Bij iedere verandering van rekeningnummer moet de Belastingdienst controleren of deze op naam staat van de rechthebbende.

In 30 procent van de gevallen kan zo'n wijziging niet automatisch worden geverifieerd en zijn extra handelingen nodig.

Niet verantwoord

Met de huidige ICT-systemen van de Belastingdienst is het volgens Wiebes echter niet verantwoord op korte termijn de aanpassingen door te voeren die nodig zijn voor het verificatieproces voor de groep waarbij de controle niet automatisch gaat.

Daarom mag de Belastingdienst deze mensen en bedrijven voorlopig nog uitbetalen op het bekende, oude rekeningnummer.

De problemen bij de Belastingdienst met het nieuwe uitbetalingssysteem van huur- en zorgtoeslagen kostte de voorganger van Wiebes, Frans Weekers, begin dit jaar de kop.

Eind januari waren er 32.000 mensen en bedrijven die hun toeslag nog niet hadden gekregen door die problemen. Dat aantal is afgenomen tot ongeveer 4.150, aldus Wiebes.