Consument heeft geen moeite met IBAN-acceptgiro

Ruim negen op de tien consumenten vullen de nieuwe IBAN-acceptgiro correct in, namelijk met het langere Europese rekeningnummer.

Dat blijkt uit onderzoek van Currence naar de acceptgiro's die afgelopen week verwerkt werden. Bedrijven versturen sinds januari nieuwe acceptgiro's die geschikt zijn voor IBAN.

De meeste consumenten betalen hun acceptgiro's via internetbankieren. Een op de vier acceptgiro's wordt nog altijd op papier ingeleverd voor verwerking.

Het aantal verwerkte papieren acceptgiro's daalt wel sterk: 5,9 miljoen in januari en februari tegenover 7,5 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

Alternatieven

Volgens Currence komt dat doordat een deel van de ondernemers met de overgang van IBAN gekozen heeft voor alternatieve betaalmethoden, zoals incasso, overschrijving, iDeal of Finbox.

De acceptgiro verdwijnt op 1 januari 2019 uit het betaalverkeer.

De invoering van IBAN is onderdeel van de komst van SEPA, een gezamenlijke Europese betaalmarkt. Het moet betalingen naar het buitenland eenvoudiger en goedkoper maken.

De overgang moest 1 februari 2014 afgerond zijn, maar werd in februari een half jaar uitgesteld. Banken en bedrijven bleken meer tijd nodig te hebben om de omzetting naar de nieuwe Europese standaard af te ronden.

Wat betekent IBAN voor u?

Lees meer over:
Tip de redactie