Aanbieders van hypotheken en levensverzekeringen hoeven klanten met betalingsproblemen geen rekening te sturen voor adviesgesprekken die zij met deze klanten voeren.

Dat meldt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dinsdag. De AFM benadrukt dat het juist belangrijk is om met deze klanten om tafel te gaan.

Het provisieverbod wordt door aanbieders als een belemmering ervaren om klanten met betalingsproblemen te benaderen, meldt de toezichthouder verder.

Verzekeraars mogen sinds 1 januari geen provisie meer geven aan tussenpersonen voor adviesverlening over onder meer hypotheken. Tussenpersonen moeten hun adviezen daarom apart in rekening brengen.

Betalingproblemen

Volgens de AFM is bij het adviseren van klanten met betalingsproblemen in de meeste gevallen echter sprake van beheer en niet van het afsluiten van een nieuwe overeenkomst. Dit valt niet onder het provisieverbod. Aanbieders en intermediairs kunnen dus gewoon het gesprek aangaan met klanten zonder een rekening te sturen.

Als het toch nodig is om bijvoorbeeld een nieuwe hypotheek af te sluiten dan is het volgens de AFM niet nodig om de werkzaamheden hiervoor in rekening te brengen. Dat zou niet in het belang van de klant zijn. Het volgens de toezichthouder vaak niet reëel om de klant ook nog een rekening te sturen.

Zie ook: 7 vragen over het provisieverbod