
'Treinreis in 2014 te duur en te complex'
Dat stellen de consumentenorganisaties in het openbaar vervoer, verenigd in de organisatie Locov, maandag in een brief aan het spoorbedrijf.
De tariefsverhoging zal ver uitstijgen boven de inflatie, door kosten door te schuiven naar de reiziger.
Bovendien moeten reizigers zich gaan verdiepen in het fenomeen 'routekeuze'. Dat zijn zeer ongewenste ontwikkelingen, aldus de brief.
Spoorbelasting
Als bezuinigingsmaatregel van kabinet-Rutte I moet NS vanaf 2015 50 miljoen euro per jaar meer gaan betalen aan 'spoorbelasting'. Dit wordt in zijn geheel doorgeschoven naar de reiziger, stelt Locov. De reiziger draait verder ook deels op voor de afschaffing van het dubbel opstaptarief, waarvoor de vervoerders worden gecompenseerd.
Het verbaast de consumentenorganisaties dat de reiziger de rekening betaalt nadat vervoerders zich rijk hebben gerekend met de inkomsten van dit dubbele opstaptarief.
Routekeuze
Over de routekeuze, waarbij reizigers die op een route met meer vervoerders rijden vooraf (bij de automaat) een keuze moeten maken met welke vervoerder ze over die route gaan, moet er eerst meer duidelijkheid komen, vindt Locov.
Van reizigers is niet te verwachten dat ze voor hun reis eerst uitgebreid de spoorkaart gaan bestuderen. Nodeloos ingewikkeld, veel te vaag en het wordt er nog duurder op ook, verklaart een woordvoerster namens Locov.
NS liet maandagmiddag weten het rapport nog niet te hebben. Wel zegt het bedrijf dat niet alleen NS vanaf 2015 jaarlijks 50 miljoen euro meer moet gaan betalen, maar dat dat bedrag wordt gespreid over de hele spoorsector, dus ook de andere vier commerciële vervoerders en het goederenvervoer.