Consumenten moeten zich niet laten verleiden door reclames voor financiële producten als verzekeringen en beleggingen, waarin de indruk wordt gewekt dat het gaat om een alternatief voor sparen.

In werkelijkheid gaat het om producten waaraan grote risico's kleven en waaraan soms ook hogere kosten vastzitten. Dat liet de Autoriteit Financiële Markten (AFM) woensdag weten.

De toezichthouder zegt de laatste tijd dit soort reclames te zien. Sommige marktpartijen bieden risicovolle grond- en goudbeleggingen aan als alternatief voor een spaarrekening. Ook wordt onder meer reclame gemaakt voor verzekeringen waarmee consumenten geld opzijzetten voor later.

Bij dit soort producten gaat het vaak om een combinatie van zelf geld inleggen en een overlijdensrisicoverzekering. Bij het uitkeren van de verzekering kunnen nabestaanden worden geconfronteerd met extra kosten.

De AFM treedt op tegen misleidende reclame-uitingen. Consumenten moeten op hun beurt alert zijn op de algemene voorwaarden van financiële producten, aldus de toezichthouder.