Banken en andere kredietverstrekkers moeten nog meer doen om betalingsproblemen bij klanten met een hypotheek te voorkomen.

Dit stelt de Autoriteit Financiele Markten (AFM) maandag tegen NU.nl.

Volgens de AFM zijn de eerste stappen bij banken al gezet om betalingsproblemen te voorkomen, maar moeten ze nog verdere maatregelen gaan nemen.

Wanbetalers

Het aantal huishoudens die problemen hebben om hun hypotheeklasten te betalen, is laatste tijd flink gestegen. In januari noteerde het Bureau Krediet Registratie (BKR) nog ruim 77.000 wanbetalers.

Dit zijn huiseigenaren die meer dan 4 maanden achterlopen met het betalen van hun hypotheek. Dit aantal mensen met een hypotheekachterstand steeg in een jaar tijd met bijna een kwart. "Zorgelijk", aldus de toezichthouder.

De AFM onderzocht daarom bij 14 banken en andere hypotheekverstrekkers de aard en de aanpak van de problemen rondom betalingsachterstanden.

Voorlichting

De toezichthouder stelt dat deze hypotheekverstrekkers nog beter hun klanten kunnen informeren als betalingsachterstanden dreigen. 

Als preventieve maatregel zouden hypotheekverstrekkers bijvoorbeeld actuele gegevens bij hun klanten moeten opvragen, zoals de recente WOZ-waarde van een woning en het actuele inkomen. 

Als er een verhoogd risico is bij een klant, dan kan vervolgens een gesprek plaatsvinden om de hypotheekconstructie opnieuw te beoordelen.

Ook zouden de kredietverstrekkers nog betere betalingsregelingen kunnen treffen. In het geval dat klanten een restschuld houden, zouden banken kunnen overwegen geen rente over deze restschuld te heffen.

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) laat bij monde van een woordvoerder weten de AFM-aanbevelingen vooral als een ondersteuning te zien voor het beleid dat banken op dit moment al hebben ingezet om betalingsproblemen bij hypotheken vroegtijdig te onderkennen. De waakhond is volgens de NVB tevreden en "doet suggesties voor verdere verbetering".