Ruim elfduizend vliegtuigpassagiers hebben sinds oktober 2010 een vergoeding gekregen vanwege vertraging van hun vlucht.

Dat meldt Metro woensdag na een rondgang langs de Nederlandse vliegtuigmaatschappijen.

De grootste Nederlandse maatschappij, KLM, heeft bijna zeventig procent van de uitbetaalde claims op haar naam staan, oftewel 7500. ArkeFly heeft drieduizend claims vergoed en Transavia bijna negenhonderd. Corendon kon geen cijfers overleggen.

Hoe hoog de bedragen zijn, hebben de maatschappijen niet bekendgemaakt. "Daarvoor zijn de individuele gevallen te verschillend", zegt een woordvoerder van KLM tegen Metro. De vergoeding is onder meer afhankelijk van de duur van de vertraging en de duur van de vertraagde vlucht.

Vertraging

Afgelopen oktober bepaalde het Europese hof van justitie dat onder bepaalde voorwaarden reizigers moeten worden gecompenseerd als hun vlucht meer dan drie uur is vertraagd. Dat besluit is met terugwerkende kracht vanaf 2010 in werking getreden.

Maatschappijen kunnen zich momenteel wel beroepen op overmacht.

Voorstel

Woensdag dient de Europese Commissie een voorstel in, waardoor passagiers op korte en middellange vluchten pas compensatie krijgen na vijf uur vertraging. Voor lange internationale vluchten kunnen passagiers een claim indienen als zij negen uur later op hun eindbestemming aankomen. Voor lange intercontinentale vluchten ligt die grens op twaalf uur.

Ook wordt de zorgplicht van luchtvaartmaatschappijen beperkt tot 3 nachten in plaats van onbeperkt.