BTW met 21 procent naar recordniveau

AMSTERDAM - Opgelucht door het politiek akkoord, tevreden dat het lage btw-tarief van 6 procent blijft zoals het is, maar bezorgd over de stijging van het hoge tarief van 19 tot 21 procent.

Dat zijn de eerste gedachten van voorzitter Hans Biesheuvel van MKB Nederland, nadat hij gisteravond kennis nam van het financiële trapezewerk op het Binnenhof.

Hoewel het akkoord tussen kabinet en Tweede Kamer een groot aantal maatregelen omvat, springt de btw-verhoging van 2 procent er toch ruim bovenuit.

Het levert de schatkist volgend jaar direct al 4 miljard euro op en is daarmee de hoeksteen van de hele operatie om het begrotingstekort te beperken tot ‘normaal Europees peil’

Consumentenvertrouwen

Als voorman van de meeste winkeliers, denkt Biesheuvel daar anders over. ''Ik ben altijd met ondernemers in gesprek en hoor steeds hetzelfde verhaal. Klanten vinden producten duur. Daardoor is het consumentenvertrouwen op dit moment ook historisch laag.

“Zo’n btw-verhoging doet daar geen goed aan, die zal dat gevoel alleen maar versterken. En dan doet het er niet toe of ze heel precies kunnen aangeven of een tank benzine twee kwartjes, of drie kwartjes duurder is geworden. Het gaat om het gevoel, waardoor mensen geen geld willen uitgeven.”

Melkkoe

De btw heeft zich de afgelopen 15 jaar ontwikkeld tot de grootste melkkoe van de overheid. In totaal betalen de consumenten met hun aankopen 43 miljard euro belasting. Dat is bijna een derde van alle belastinginkomsten van het Rijk.

De inkomsten van de loonbelasting, waarvan de meeste mensen zich wel heel goed bewust zijn, komen op de tweede plaats. Gemiddeld betalen huishoudens in Nederland 4320 euro aan accijnzen en btw.

Europa

De btw is oorspronkelijk een Europees initiatief, uit de tijd dat Europese samenwerking nog in de kinderschoenen stond. De toenmalige zes lidstaten van de zogeheten EEG, spraken in 1969 met elkaar af dat ze een belasting op producten en diensten zouden heffen, die de consumenten zouden moeten betalen.

Een hoog tarief voor de meer luxe artikelen en een lager tarief voor de eerste levensbehoeften als voedsel, landbouwproducten, maar ook voor vermaak in theater, pretpark of bioscoop.
Bij invoering van de btw werd het hoge tarief vastgesteld op 12 procent en het lage op 4 procent. Het percentage van 21 dat voor volgend jaar geldt, is een record. Nooit betaalden Nederlanders zoveel btw.

Blij

Biesheuvel (MKB) is blij dat kabinet en parlement hebben afgezien van een verschuiving van producten en diensten van het lage tarief (6 procent) naar het hoge, zoals bij de kappers dreigde.

''Stel je eens voor, een verhoging van 6 naar 21 procent, zonder dat je de klant iets extra’s kunt bieden. Dat kan je als bedrijf de kop kosten.”

Doemdenken

Het allerbelangrijkste is volgens Biesheuvel dat Nederland – en de autoriteiten in het bijzonder – ophouden met doemdenken. ''We moeten af van dat pessimisme. Laten we nou toch eerlijk zijn, Nederland is een fantastisch land, waar er voor ondernemende mensen volop kansen zijn. Laten we daar vanaf nu het accent op leggen. Pas dan kan het consumentenvertrouwen weer terugkeren."

 

Lees meer over:
BTW
Tip de redactie