AMSTERDAM - Zorgverzekeraars strooien massaal met cadeaus om klanten te winnen. Uit angst voor een leegloop proberen zij door middel van lokkertjes hun schaalgrootte te behouden.

Dat schrijft De Telegraaf vrijdag. Volgens de krant gedragen steeds meer verzekeraars zich als prijsvechters. Ze bellen ongevraagd potentiële klanten en stunten met extraatjes.

Zo geeft Ohra een maand lang gratis zorgverzekering weg. Zilveren Kruis geeft klanten 75 euro korting op een aanvullende verzekering.

Andere verzekeraars geven diverse bonnen weg voor kleding, tijdschriften of boeken en cd's. Bij CZ-Direct krijgt de klant elk jaar een pak condooms cadeau.

Verschil maken

Volgens Peter Ruys, directeur van Zorgkiezer.nl, maken cadeaus het verschil omdat de prijs van basispakketten bij de grootste verzekeraars hetzelfde is.

"De verzekeraars zijn bang marktaandeel kwijt te raken", zegt hij. ''Het zou toch zuur zijn voor een verzekeraar als plots vijftigduizend mensen opstappen.''

Vergelijken

De consumentenbond waarschuwt dat mensen niet per se goedkoper uit zijn als ze zich laten verleiden door bijvoorbeeld een eenmalige korting of een maand lang gratis verzekeren. Het loont volgens de Consumentenbond om goed te vergelijken.

''Daarvoor bestaan vergelijkingssites. We raden wel aan om niet blind te varen op één site, want ze zijn niet allemaal onafhankelijk. Daarom is het beter om de vergelijking te maken op verschillende sites'', aldus een woordvoerster van de Consumentenbond vrijdag.

Goedkoper

Een woordvoerder van Verzekeringssite.nl laat weten dat het voor verzekeraars goedkoper is om te concurreren met cadeaus dan om de scherpste prijs/kwaliteit te bieden. ''De cadeaus hoeven alleen eenmalig aan nieuwe klanten te worden gegeven. Consumenten kunnen zich beter niet te veel laten leiden door de lokkertjes.''

''Zij kunnen honderden euro’s per jaar besparen door hun zorgverzekering aan te passen aan hun wensen en hun huidige zorgverzekering te vergelijken.''