AMSTERDAM - De Nederlandse consument moet erg wennen aan het nieuwe pinnen. Dat komt omdat consumenten na het pinnen, waarbij de pinpas niet door de automaat wordt gehaald maar erin wordt gestoken, vaak vergeten hun kaart eruit te halen.

De Telegraaf schrijft woensdag over het nieuwe systeem, dat nog te wensen over zou laten.

Doordat de klant zijn pas regelmatig vergeet moeten kassamedewerkers achter de kopers aan om de pas te brengen.

Dat leidt weer tot lange rijen bij de kassa en zo duurt het betalen een stuk langer. Jannemieke Zandee van het Nieuwe Pinnen, het projectbureau van banken voor de nieuwe betaalmethode, stelt in het Nederlands Dagblad juist dat de kaart niet op grote schaal wordt vergeten.

Meer tijd

Winkeliers klagen in de kranten ook dat de nieuwe methode meer tijd in beslag neemt. Het systeem lijkt trager te werken en vaak moeten klanten even zoeken waar de kaart in moet worden gestoken. Ook hebben buitenlandse passen soms niet de benodigde chip, waardoor winkeliers die het van toeristen moeten hebben inkomsten missen.

Bij de nieuwe methode wordt de pinpas niet door een gleuf gehaald, maar in het apparaat gestoken. Een belangrijk verschil met de oude methode is dat de pas wordt losgelaten in plaats van dat hij meteen weer in de portemonnee wordt gestopt. Voor veel Nederlanders blijkt het moeilijk daaraan te wennen.