AMSTERDAM – Providers gaan geen nieuwe samenwerking aan met het Bureau Krediet Registratie (BKR).

Het bureau had gevraagd om een hernieuwde samenwerking nadat Vodafone, T-Mobile en KPN besloten geen klanten meer aan te melden bij het BKR.

De BKR meldt donderdag dat de providers het bureau blijven weren.

'Disproportioneel'

De providers stopten met het aanmelden van klanten bij het schuldenregister omdat de gevolgen voor de klant ‘disproportioneel’ zijn.

Het BKR wil graag blijven samenwerken omdat de gegevens belangrijk zijn om een goed beeld te krijgen van de financiële situatie van een persoon.

Onderzoek

Uit recent onderzoek, dat mede op verzoek van de telecomaanbieders is uitgevoerd, blijkt volgens hem dat mensen die achterlopen met het betalen van telefoonrekeningen, twaalf keer zo veel kans maken opnieuw in de financiële problemen te komen. De hoogte van de achterstand doet er daarbij minder toe.

Volgens Vodafone, KPN en T-Mobile is het register echter een paardenmiddel. Zo kan een betalingsachterstand van enkele euro's uiteindelijk leiden tot weigering van een hypotheek. Dat vinden ze te ver gaan.

Ze stopten aan het einde van 2010 met het doorgeven van wanbetalers.

25 procent

Vodafone laat in een reactie aan NU.nl weten dat de resultaten van het eerdergenoemde onderzoek iets anders liggen dan het BKR doet geloven.

"Als je het onderzoek goed leest kom je tot de conclusie dat het in 25 procent van de gevallen zo is dat mensen die hun telefoonrekening niet betalen meer kans maken op financiële problemen. In 75 procent van de gevallen dus niet."

Nieuw platform

De provider gaat niet opnieuw samenwerken met het BKR omdat Vodafone het platform niet ziet als de oplossing voor een maatschappelijk probleem, maar als dienst voor banken om hun risico's te beheren.

"Wij pleiten dan ook voor een nieuw onafhankelijk en marktbreed platform waar de grootste bronnen, zoals de Belastingdienst en nutsbedrijven, op zijn aangesloten."