De schaderegeling van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) voor Groningers met aardbevingsschade wordt na forse kritiek aangepast.

De NAM liet dinsdagavond weten open te staan voor verbetering.

De Vereniging Eigen Huis (VEH) en onderzoeksbureau Lysias onderzochten het schadeprotocol van de NAM in opdracht van de zogeheten Dialoogtafel, een overlegorgaan tussen onder andere bewoners, de NAM en overheden. Beide vinden dat er een nieuwe regeling moet komen, omdat die te weinig rekening houdt met de schademelders.

Het schadeprotocol helpt taxateurs en de NAM bij het bepalen van het schadebedrag dat wordt uitgekeerd. Die regeling zou volgens VEH en Lysias slecht werken. Zo moet de NAM beter gaan communiceren, complexe schadegevallen sneller helpen en klachten beter afhandelen. Ook zijn er klachten over de werkwijze van de taxateurs en moeten schademelders minder rompslomp hebben van een schademelding.

Cadeautje

De NAM wil meewerken aan het verbeteren van de regeling. Volgens NAM-directeur Gerald Schotman is de kritiek ,,een cadeautje”. “We hebben daar echt iets aan. De mens moet meer centraal gesteld worden”, vindt hij.

Een speciale werkgroep binnen de Dialoogtafel, met daarin ook de NAM, gaat de schaderegeling nu tegen het licht houden. Waar mogelijk, moet de regeling al voor 1 januari zijn aangepast. Dan gaat ook het Centrum voor Veilig Wonen aan de slag, die de schaderegeling van de NAM moet gaan uitvoeren. In dat centrum werken regionale aannemers samen met ingenieurs en schade-experts om de schade te verhelpen en huizen te versterken.