Onderzoek wijst uit: ingame reclame werkt niet

Het onderzoekskantoor Bunnyfoot heeft uitgezocht wat de werking is van ingame reclame. Je weet wel, zo'n deodorant-merk op een prominente plek in je favoriete racetrack of reclame op de reclameborden in footiegames. Het onderzoek ging over onder andere Project Gotham Racing 3, Gran Turismo 3 en NBA Live. Getest werden 120 mensen die achttien jaar of ouder waren. Onder andere door middel van het bestuderen waar de ogen zich op richtten, ondernam Bunnyfoot dit onderzoek.

Het onderzoekskantoor Bunnyfoot heeft uitgezocht wat de werking is van ingame reclame. Je weet wel, zo'n deodorant-merk op een prominente plek in je favoriete racetrack of reclame op de reclameborden in footiegames. Het onderzoek ging over onder andere Project Gotham Racing 3, Gran Turismo 3 en NBA Live. Getest werden 120 mensen die achttien jaar of ouder waren. Onder andere door middel van het bestuderen waar de ogen zich op richtten, ondernam Bunnyfoot dit onderzoek.

Uit het onderzoek bleek dat gamers de reclame achteraf niet goed konden herinneren en herkennen. Bij de games WWE Smackdown Vs Raw en NBA Live was de herkenning en herinnering het hoogste, bij Project Gotham Racing 3 het laagste. Over het algemeen wist de reclame niet te blijven hangen.

Of we met dergelijke resultaten als gamers blij moeten zijn, valt te bezien. Het is namelijk goed mogelijk dat er in de toekomst nieuwe, doordringenderende reclamemethodes in games worden gebruikt, die wél het gewenste effect hebben.

Lees een uitgebreid artikel over hoe het onderzoek in zij werk ging hier.

Tip de redactie