Door dit spel wilde een Belgische minister een wet tegen gewelddadige games oprichten. In Engeland kwamen antipest-organisaties in actie en ook de Nederlandse politiek is zich ermee gaan bemoeien: ‘Het is een spel waarin pesterig gedrag door scholieren wordt verheerlijkt’, aldus Jeroen Dijsselbloem van de PvdA. Ja hoor, de makers van de succesvolle en veelbesproken Grand Theft Auto serie hebben een nieuwe game uitgebracht: Bully. Bully heeft voor Europa een naamsverandering ondergaan naar het minder toegankelijke Canis Canem Edit (Hond Eet Hond), maar het spel is gelukkig onveranderd gebleven.

Hond Eet Hond

Om maar direct een groot misverstand uit de weg te helpen: Canis Canem Edit draait niet om pesten. Mensen hebben conclusies getrokken voordat ze zich ook maar op enige manier in het spel verdiept hebben, want Canis Canem Edit is een relatief heel onschuldig spel. Het kent geen pistolen, geen drugs en geen seks. En het komt echt van Rockstar? Ja! De bendes van GTA zijn omgeruild voor groeperingen op school, auto’s zijn fietsen geworden en de seks is gedegradeerd tot zo nu en dan een zoen.

In Canis Canem Edit speel je de rol van de vijftienjarige Jimmy Hopkins die in het begin van het spel door zijn stiefvader en bitchy moeder op Bullworth Academy wordt gedumpt, terwijl zij een jaar lang op vakantie gaan. Van je ouders moet je het maar hebben en Jimmy neemt zich dan ook voor om het beste van zijn tijd daar te maken. Wanneer je voor het eerst het schoolplein betreedt, wordt direct duidelijk dat het er geen pretje is. Kinderen worden gepest door pestkoppen, nerds worden uitgescholden en de sterke jongens en mooie meiden hebben het voor het zeggen.

Jij wordt er zo tussenin gegooid en je hoort aanvankelijk helemaal nergens bij. Je bent te raar om bij de stoere kerels rond te lopen en te cool om bij de nerds te horen. De ellende van er niet bijhoren begint al direct wanneer je naar je kamer loopt om je schooluniform op te halen. Voor de deur word je opgewacht door een groepje pestkoppen en zul je direct jezelf moeten bewijzen. Wat blijkt, Jimmy kan behoorlijk van zich af bijten in een gevecht. Hij wordt door probleemkind Gary als vriend opgenomen en samen met loser Pete willen ze de school overnemen. Maar is Gary wel te vertrouwen en wat heeft onze hoofdpersoon er aan als hij koning van de school wordt?

Jimmy besluit eigenhandig de school eens grondig aan te pakken en dat gebeurt in fases en per groepering. Je hebt de nerds met hoog opgetrokken broeken en totaal geen sociale vaardigheden, en de pestkoppen die alle nerds zonder pardon in prullenbakken werpen of ‘wedgies’ (iemand z’n onderboek hoog in z’n bilspleet trekken) geven. Ook zijn er de preppy’s, de rijkeluikinderen die zich via inteelt voortplanten en alles betaald krijgen van hun vaders, de greasers die zo uit de film Grease zijn weg gestapt en de jocks die stukken beter kunnen sporten dan denken.

In de schoolbanken jij!

Het klinkt misschien wat duf, maar Canis Canem Edit speelt zich af op een school en je zult dan ook gewoon lessen moeten volgen. Je dient elke dag twee keer in de schoolbanken te schuiven en dat zonder weekend. Om op tijd voor die lessen te zijn, heb je constant een klok in beeld waarbij één seconde echte tijd staat voor één minuut in het spel. In een minuut niets doen heb je dus al een uur tijd verspild. Op een gebruikelijke dag zul je om acht uur opstaan en heb je om negen uur je eerste les. Om half twaalf ben je klaar en heb je tot één uur de tijd om enkele opdrachten voor medeleerlingen te doen. Dan begint je tweede les alweer, maar daarna heb je tijd zat om missies en opdrachten te voltooien. Vanaf zeven uur is je bed beschikbaar, maar je kunt tot elf uur bezig zijn. Daarna word je zonder pardon in je bed gegooid wanneer je gesnapt wordt.

De lessen volg je uiteraard op de school zelf, maar ook in de sportzaal of bij de autoverkoper. Het spel bestaat voor een groot deel uit leuke minigames en zo ook de lessen als engels, kunst, sport en scheikunde. De afwisseling in de minigames is extreem groot en je bent constant bezig met nieuwe gameplay. Elk vak bestaat uit maximaal vijf lessen en je hoeft dan ook niet vaker die bepaalde minigame te doen. Die afwisseling gaat ook door in de missies zelf: je krijgt contant nieuwe personages, nieuwe gebieden en nieuwe doelen voorgeschoteld. Dat houdt het spel constant fris en boeiend.

Hoewel het begaanbare gebied niet zo groot is als bijvoorbeeld in Grand Theft Auto, is de school en de stad toch een flinke lap grond en je kunt bovendien nog geen auto rijden, dus zul je het op een andere manier op moeten lossen. Je kunt lopen, rennen en zelfs sprinten, maar al snel krijg je de beschikking tot een skateboard die je overal net weer wat sneller brengt. Bij de schoollessen van mechanica in de autowinkel speel je later ook nog vijf verschillende fietsen, de een nog sneller dan de ander. Het skateboard heb je altijd bij je, maar je fiets zul je bij een garage moeten ophalen en laat je hem in de stad onbeheerd achter, dan is de kans groot dat iemand anders er mee vandoor gaat.

Je hebt twee meters die je in de gaten moet houden. Allereerst natuurlijk je health-meter, maar nog belangrijker is de trouble-meter. Wanneer je iets doet dat tegen de regels ingaat, stijgt je trouble-meter. Word je vervolgens gespot door een prefect, een senior die voor agent op school speelt, of een agent in de stad, dan komen ze achter je aan rennen. Krijgen ze je te pakken dan heb je nog een kans om te ontsnappen, maar een volgende keer zul je al snel richting het hoofd van de school gestuurd worden en krijg je rotklusjes te doen. De ultieme manier om je straf te ontlopen, is in een prullenbak springen. Prefects en agenten zien je dan niet meer en je trouble-meter zakt snel. Is de meter leeg, dan kun je weer zonder problemen rondlopen.

Canis Canem Edit is doordrenkt van de humor die we zo goed van Rockstar kennen. Zo vul je je health aan via blikjes extreem zoete frisdrank en kun je een healthbonus krijgen door het zoenen van meisjes. Die laten dan pardoes alles in hun handen vallen en geven zich helemaal aan je over. Aanvankelijk zul je meisjes eerst cadeautjes moeten geven voordat ze je willen zoenen, maar naarmate je populairder wordt vinden ook meer meisjes je leuk en kun je ze ook makkelijker ‘gebruiken’. Daarnaast zit werkelijk elk cliché personage wat je kunt bedenken op zo’n school in het spel. Ze zijn echter allemaal zo leuk uitgewerkt dat het perfect past, van de onhandige nerd die constant in zijn broek plast tot de ransige kantinedame die in het eten niest.

Zelf moet je door het goed volbrengen van de missies je in de verschillende facties zien te werken. Gebruikelijk gaat het door iedereen zo af te kraken in de factie dat hun respect voor je naar een dieptepunt zakt, om als laatste actie voor groot publiek het hoofd van de factie te verslaan. Vervolgens stijgt het respect tot een maximum en zal iedereen van die factie je als heerser aanvaarden. Via het menu kun je precies bijhouden hoeveel procent respect je van welke groepering krijgt. Tijdens een missie kun je overigens niet saven, maar op elk ander moment kun je in een boek in je kamer (later ook op andere plekken) je spel opslaan.

Wedgie!!

Door goed mee te doen met de sportlessen en door het omkopen van de dakloze man achter de school, leer je nieuwe moves om te vechten. Wanneer je een personage tegenkomt kun je met de L1-knop op hem locken. Met het kruisje en het rondje kun je vervolgens verbaal aan de gang, maar met driehoekje houd je diegene vast en met het vierkantje is het vechten geblazen. Je kunt tijdens het vechten ook wel eens de andere knoppen gebruiken voor een knietje wanneer je tegenstander hulpeloos op de grond ligt, of een laatste vernedering.

Daarnaast krijg je ook nog eens de beschikking over een rijk aantal aan wapens. Niet om je tegenstanders te doden, want dat gebeurt uiteraard niet in Canis Canem Edit, maar meer om ze te vernederen of uit te putten. Zo kun je met knikkers strooien zodat ze struikelen, heb je een katapult voor aanvallen op afstand en kun je mensen plagen door het gooien van jeukpoeder of stinkbommen. Hoewel het spel niet draait om pesten, betekent dit niet dat je het niet kunt. Stop je medeleerlingen in kluisjes of prullenbakken en trek ze eens hard aan hun onderbroek voor een ouderwetse wedgie.

Canis Canem Edit biedt ontzettend veel uren aan gameplay. Je hebt lessen te volgen en missies te doen voor het verhaal, maar daarnaast kun je ook tal van opdrachten uitvoeren voor je medeleerlingen of extra missies doen voor wat extra geld, zodat je in de stad wat nieuwe kleren kunt kopen of jezelf een ander kapsel kunt aanmeten. Het spel is naast de opdrachten ook een heerlijk speelveld om te doen wat je nou altijd heb willen doen op school. Je kunt je helemaal laten gaan! Rockstar heeft prachtig werk afgeleverd, omdat je als speler echt in de rol zit van dat 15-jarige rotjochie Jimmy, zoals een goed rollenspel betaamd.

Op het technische vlak moet er weinig verwacht worden van Canis Canem Edit. Zo werkt de camera vaak heel slecht mee, voornamelijk wanneer je binnen bent, en kun je nog best wel eens vast komen te zitten in onvolmaaktheden in het design. Ook grafisch is het spel niet heel indrukwekkend, het oogt erg saai en onorigineel, maar als je beter kijkt zie de details die in de omgeving gestopt zijn. Het spel is opgedeeld in hoofdstukken, welke telkens in een ander seizoen van het jaar afspelen en elk seizoen is stuk voor stuk extreem sfeervol. Zelfs bij de feestdagen als Halloween en kerst wordt de omgeving volledig opgetuigd en kleedt ook iedereen zich er na. Grafisch op technisch gebied niet bijzonder, maar de sfeer maakt zoveel goed.

Hoewel muziek bij andere Rockstar games meestal wel een behoorlijk grote rol speelt, is dit in Canis Canem Edit veel minder het geval. De muziek is nooit echt opvallend of bijzonder maar past altijd goed bij het spel. Vooral het vrolijke, maar toch spookachtige liedje wanneer je op de fiets stapt is erg toepasselijk. De stemmen zijn overigens wel stuk voor stuk van een bijzonder goede kwaliteit.

Hoewel Canis Canem Edit technisch nog wat tekortkomingen kent, valt dat in het niets bij de originaliteit, de sfeer, de constant boeiende gameplay en de lange houdbaarheid van het spel. Dat gecombineerd met leuke personages, een leuk verhaal om alles aan elkaar te breien en een flinke dosis humor, maakt Canis Canem Edit tot een spel om te koesteren. Het gebeurt tegenwoordig niet al te vaak dat een ontwikkelaar weer met iets echt origineels komt, omdat het gewoonweg een gok is of het aan zal slaan. Rockstar heeft die gok gewaagd en is zonder enige twijfel geslaagd.